Iemand tips over hoe dit aan te pakken? Oudste wil het graag leren, maar ik vind het zo lastig! Ik raak voortdurend zelf in de war. Ik lees overal dat je niet tegenover je kind mag gaan zitten maar heb dat nu toch maar gedaan vanuit de gedachte dat ik linkshandig ben dus dat het dan niet uitmaakt.

Hoe ging dat bij jullie?

Vulpen nou wat toevallig! Tijdens de eerste lockdown de oudste proberen te leren (toen in groep 2) dat werd constant huilen want dat is enorm moeilijk. We gingen samen YouTube filmpjes kijken en uiteindelijk kon hij het met zo’n kindermethode (die ik juist het moeilijk vond) hij zat toen dus in groep 2.

Daarna dus dik een jaar amper veters gestrikt. Dus hij kon het ook niet meer. Hij heeft ook geen veters normaal maar wel bij zijn voetbalschoenen. Dus toevallig kwam hij er maandag zelf mee. Gelijk in de avond weer YouTube filmpjes gekeken maar nu gewone methoden en 1000 keer geoefend en ineens was het zover en nu kan hij het en oefent hij deze week elke avond.

De jongste van 4 wilde ook leren dus keek YouTube filmpjes mee maar bij het stukje van de lussen en zo werd het zoveel frustraties en boosheid dat we maar zijn gestopt…ik wacht even tot hij het beter snapt.

Tip die ik heb is dus YouTube filmpjes kijken en oefenen oefenenen oefenen maar kan echt lang duren 😬 Ze moeten het ineens door hebben. Ik ga naast hem zitten overigens en doe het voor en dan doet hij het na en geef ik tips. Of help ik een stukje.

Hopsatee Hij heeft ook geen veters normaal maar wel bij zijn voetbalschoenen.

Oudste heeft ook geen veters maar ze had gezien hoe een vriend een klasgenootje had geholpen met veters strikken dus nu wil zij het ook kunnen.

Jongste zit ondertussen de veters van mijn schoenen onherstelbaar in een knoop te leggen 😬😅

Vulpen Ja handig ook wel. Het is ook beter als ze het wel kunnen natuurlijk. Alleen mijn perfectionisten willen het altijd gelijk kunnen dus het kan hier soms veel frustratie geven. Daarom vond ik het ook best gedoe maar nu ging het vrij vanzelf omdat hij het ineens door had. Gelukkig.

Hier ook bezig om het “leren veters strikken” te leren… geen idee wat ik aan t doen ben en ook lastig want ik ben rechts en dochter is links (strik je dan de andere kant op?).

Ik vond dit filmpje wel handig dus probeer het zo een beetje te doen: https://youtu.be/tbpzN_bpCYI

Oh ja en ik heb losse veters gekocht en die strikken we ieder om een andere stoelpoot.
          Geen idee hoe we hier beland zijn, op de grond, half onder de tafel maar het werkt beter dan een schoen voor je neus…

Hopsatee Alleen mijn perfectionisten willen het altijd gelijk kunnen dus het kan hier soms veel frustratie geven.

Herkenbaar 😅🤐

Hier kan ze het nog steeds niet. Ze heeft geen geduld genoeg. Dus tot nu toe schoenen zonder veters, of met veters en rits. Dus tja, het is ook niet nodig, haha.

Hier kon de oudste t heel snel (toen ze net 4 was binnen 5 minuten oefenen).
            Jongste is nu bijna 5 en kan het sinds een paar maanden. Die heeft veel langer geoefend, maar die heeft dat ook geduld en doorzettingsvermogen voor. Echt 100x voordoen en weer na laten doen was het bij haar.

Liekje81 zo is het met lopen, praten, fietsen en ondertussen schrijven en lezen ook gegaan 😅
            Zijn zusje doet het gewoon, hij niet.

• [verwijderd]

Hier hebben ze het allebei geleerd door (bad)jassen te strikken. Omdat het veel groter was dan het gepriegel met schoenveters konden ze de techniek daarop oefenen en zodra ze die doorhadden ging het op de schoenen vrijwel vanzelf door. En als ze het op hun buik knopen, kan je makkelijker achter ze staan met je armen om hen heen om het voor te doen zonder dat je met links/rechts zit.

[verwijderd] Wat een goed idee.

@Vulpen Hier ook net begonnen en heb ooit van mijn moeder een houten oefenschoen gekregen met gaatjes die kan je zo tussen je benen klemmen.

Maar ga eerst Buffy’s idee proberen 😊

Marshmallow Bij mij ook zo. De jongens deden heel lang over zelf aankleden, veters strikken etc. Mn meisje deed alles gewoon zo. En uit zichzelf.

Ik heb ook ooit een poosje met de oudste geoefend, maar dat gaf eigenlijk alleen veel frustratie bij ons allebei. Toen heel lang niks gedaan en opeens kwam ze een keer bij me, 'mama, kijk eens'.

Eigenlijk geen tip dus, behalve dat ik het even zou laten rusten als het teveel frustreert.

Gister hier ook geoefend omdat kleine meid steeds een losse veter had. We hebben het met een paracord gedaan om haar voet heen, bij de 3e poging lukte het al! Het zit er nog niet helemaal in, maar bij de oudste was het echt heel frustrerend en duurde het erg lang voor het haar eindelijk lukte. Als ze weer een losse veter heeft mag ze het mooi zelf doen.