Ik heb 11 jaar op een montessorischool gewerkt. De visie en de materialen zijn fantastisch. Maar in de hedendaagse onderwijssetting is het eigenlijk niet meer haalbaar om volledig montessoriaans te werken.
Voor kleuters is het hoe dan ook een fantastische manier van werken. De materialen zijn echt geweldig en kunnen zeer divers ingezet worden.
Maar dan komt de middenbouw, op mijn school was dat toen nog echt volgens montessori gr 3, 4 en 5 samen. En daar komen wel wat problemen om de hoek kijken. Het is bijna een onmogelijke taak om je aandacht te verdelen over alle kinderen als ze echt volgens het montessoriprincipe werken. Er zitten tegenwoordig zoveel kinderen in een klas met leer- of gedragsproblemen, dat dat ten koste gaat van de kinderen die ‘gewoon’ of goed meekomen.
Dus ik zou heel erg goed kijken hoe het onderwijs is gestructureerd en hoe ze precies werken, wat is er nog wel montessori en wat doen ze anders. Veel montessorischolen zijn inmiddels bv overgestapt naar andere combigroepen (3/4 samen, 5/6 samen en 7/8 samen.)
Mijn kinderen zitten op een Daltonschool. In mijn opinie hebben ze daar gelijksoortige visie over zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en samenwerking. Maar wel met meer structuur (ook voor de leerkracht) in het onderwijsaanbod.
Hoe mooi ik de visie van Montessori ook vind, ik zou er zelf niet gauw meer voor kiezen.