Ja natuurlijk! Bij Daltononderwijs ligt de nadruk op keuzevrijheid voor de leerling, samenwerking met andere leerlingen en ontwikkeling van zelfstandigheid. Overigens hebben heel veel ´´reguliere´´ scholen al enige Dalton kenmerken overgenomen.
Voordeel vind ik dat hij bijv. een buddy (elke week een ander) krijgt toegewezen. Zij helpen elkaar. Daarnaast krijgt hij nu in groep 1 al een eigen ''planning'' met 5 taakwerkjes en leren ze hem al om ''te plannen' wanneer hij die gaat maken. Daar stimuleren en helpen ze natuurlijk bij. Ze hebben ook een klok met kleuren waarbij (uit mijn hoofd hoor) rood zelfstandig werken is, oranje fluisteren en elkaar helpen en groen met de juf samen. Veel werken met pictogrammen etc. Daarnaast werken ze met thema's die ze zelf inrichten. Ze bedenken bij aanvang zelf hoe dat thema ingericht moet worden, wat ze daarvoor nodig hebben en hoe ze daar aan kunnen komen. Heel erg zelf laten komen met ideeën dus.
Nadeel kan zijn dat het niet bij je kind past en dat het veel onrust geeft. Omdat ze zelf mogen indelen wanneer taakwerkjes gedaan worden (wel in blokken) kan het zo zijn dat het onrust in de klas geeft. Dit heb ik zelf nog niet ervaren maar dat is omdat hij in groep 1 zit. Dit hoorde ik van mijn buurvrouw dat haar zoontje het teveel prikkels vond.
Het spreekt mij aan omdat het ook is hoe ik de middelbare school en nu het werkende leven ervaar: zelf je rol pakken (zelfstandigheid) en daar waar nodig hulp zoeken bij de mensen om je heen (collega's, klasgenoten, werkgever) om zo je werkzaamheden zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.