Burgerschap is een verplicht onderdeel voor scholen, waar heel veel aandacht voor is vanuit de onderwijsinspectie. Het kan als vak of binnen andere vakken geborgd worden.
Daarnaast zijn de nieuwe kerndoelen ook veel meer burgerschapsgericht. Ik vind dat niet per see slecht, ik denk dat we als samenleving wel een slag te slaan hebben π¬
Het gaat dan om dingen als politiek, duurzaamheid, bewustzijn van de wereld, kritisch denken, diversiteit en hangt nauw samen met internationalisering. Zo krijgen de taalvakken meer kerndoelen mbt cultuur, vanuit nask/natuurkunde moeten we (nog) meer doen rondom de energietransitie, etc.
Ik denk dat het ontwerpen is (oa) als tegenkracht voor de beweging die we in de maatschappij zien waarbij polarisatie, misinformatie, desinteresse/gebrek aan vertrouwen in de politiek steeds groter worden.
Het is wel de vraag om hoe verre het "in plaats van" is en niet "er bovenop". Als de nieuwe kerndoelen iets anders vervangen is dat prima, als het erbij komt dan geeft dat meer druk op leerlingen en docenten. Want tegelijk willen we ook rekenvaardigheden en taalvaardigheden verbeteren..
Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan met de nieuwe kerndoelen, sowieso wordt het een paar jaar zwaarder want dat is altijd met nieuwe dingen.