Huggybird in mijn tijd hadden we de Spartamet 😜.
Meer als ik als puber een elektrische fiets zelf had moeten betalen dat ik gewoon gelogen had. Het is gewoon heel veel geld in verhouding tot een gewone fiets. Dat geld had ik nodig voor mijn rijbewijs en studie en dat had ik echt belangrijker gevonden.
Ik vind het ook lullig dat ik mijn oudste die waarschijnlijk eerlijk zou zijn, zou laten betalen en de jongste die waarschijnlijk keihard liegt, niet. Beiden weten hier overigens heel goed wat alles kost, maar ik weet dat ze beiden op school regelmatig niet het extra slot gebruiken (bij de bushalte, station, grote feesten etc wel). Ze hebben haast, zijn te laat, staan te kletsen en vergeten het etc. Nog sterker als ik tussen de fietsen door loop naar de ingang van de school, hebben veruit de meeste elektrische fietsen geen tweede slot. Nou ja ze hebben het wel, maar ze hangen er vooral voor de sier 😅. Uiteindelijk maakt het ook weinig uit. Ze pakken de fiets en laden deze in een busje. Dat extra tweede slot maakt ook geen hol uit, als je het nergens aan vast maakt en die mogelijkheid hebben ze hier op school nauwelijks door ruimtegebrek. Er is een speciale fietsenstalling voor elektrische fietsen met extra beveiliging, maar daar is nooit plek. Er zijn tegenwoordig teveel leerlingen met elektrische fietsen.
Ik vraag mij af hoeveel ouders tegen de verzekering gaan zeggen, ‘nee keer maar niet uit, ondanks dat ik maandelijks premie betaal, want mijn kind heeft geen tweede slot gebruikt’. Misschien ben ik wel één van de weinigen die daar gewoon over zou liegen, maar het zou mij niet verbazen als het gros dat zou doen. Niet dat ik het goed praat hoor, maar ik voel er dus gewoon echt geen enkele gewetenswroeging bij.