Vulpen Je zou denken dat jongeren die zo opgegroeid zijn met internet en computers wel in staat zijn om Word te gebruiken, maar blijkbaar niet 🤷♀️
Eerlijk gezegd snap ik ook echt niet hoe je op het vervolgonderwijs kan zitten en niet snapt hoe word werkt? De meiden moeten op de middelbare school continue verslagen voor weet ik veel wat tikken. Ze maken sowieso allemaal een profielwerkstuk, maar verder heb je boekverslagen, opstellen, vakinhoudelijke verslagen etc. Dat iemand niet elke handigheid binnen Word kent, snap ik (ik ook niet), maar dat iemand in het vervolgonderwijs geen Word kan gebruiken, kan ik echt niet bij met mijn hoofd. Wat hebben ze dan gedaan op de middelbare school?
Ik herken deze onhandigheid met ict bij de meiden ook niet. Vanaf groep 4 of 5 moesten ze al spreekbeurten maken met PowerPoint. Op de middelbare school, geven ze meerdere prestaties per jaar. Zowel met canva als PowerPoint zijn ze super handig. Ze werken veel op hun laptop voor school en snappen de online schoolomgeving veel beter dan ik. Ik snap er juist geen biet van.
Ik denk dat ze excel niet kennen, maar ik eerlijk gezegd ook nauwelijks. Ik moest ooit een korte cursus hiervan volgen in het eerste jaar van het wo en daarna heb ik er qua studie nooit meer wat mee gedaan. Zodra het ook maar iets statistisch was, gebruikten we spss ipv excel.
Zit het probleem er niet meer in dat ze op het vervolgonderwijs teveel systemen naast elkaar gebruiken ipv problemen met de basis zaken zoals word en PowerPoint etc en dat ze te vaak veranderen van systeem? Dat lijkt mij onwijs lastig en onoverzichtelijk. Alles is veel meer digitaal dan in ‘onze’ tijd en volgens mij hadden we toen ook nog maar één vrij simpel systeem. Verslagen leverden we gewoon nog in door in iemands postvakje te leggen.