Ik vind gesprekken met pubers echt hilarisch. Ik zat te kletsen met de oudste en een vriendin van haar. Gesprek ging natuurlijk van hot naar her.
Eerst hadden ze het erover dat gelukkig zijn een keuze is. Je moet gewoon kiezen om blij te zijn ipv chagrijnig. En je moest ook genieten van de zonsondergang en de vogels. Ze waren het echt roerend met elkaar eens. Ik heb een poging gedaan om dit wat te nuanceren. Was het maar zo eenvoudig 🫣.
Toen ging het over jongens en welke leeftijd de max was. Dochter vroeg wat ik daarvan vond en ik gaf aan op haar leeftijd dat ik 17 de max vind, maar uitzonderingen mogelijk zijn. Dochter was het met mij eens, want jongens van 18 wilde al seks en dat leek haar echt walgelijk. Hou dat vast schat 🤣
Toen wilden ze foto’s zien van mijn eerste vriendje en werd er hard gegoogled met bijpassend commentaar.
Daarna ging het over alcohol drinken en groepsdruk. Ik gaf aan dat ik heus wel wist dat ze af en toe stiekem een drankje neemt, maar als ik toesta dat het mag, gaat ze veel meer drinken. Dat klopte wel zeiden ze, want iedereen die af en toe wel mocht drinken van hun ouders, waren regelmatig echt dronken. Het was eigenlijk ook heel genant om dronken te zijn was hun conclusie. Dat ik uiteraard bekrachtigd heb door het meest gênante verhaal te vertellen wat ik ooit heb meegemaakt (niet van mijzelf, maar van een stomdronken meisje wat ik ooit met een groepje vrienden op straat heb gevonden en hebben geholpen, nadat ze haar behoefte midden op straat aan het doen was).
Ik vind dit soort gesprekken met pubers echt zo leuk. Zo leuk om te horen hoe ze tegen dingen aan kijken en hoe ze zich ontwikkelen.