Bloem de onderwijsinspectie moet geïnformeerd worden als een kind van school wordt gestuurd.
Besluit van school sturen
Wil de school uw kind van school sturen? Dan moet de school eerst naar uw verhaal luisteren en naar dat van de leraar of mentor. Ook moet de school met de Inspectie van het Onderwijs overleggen.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/mag-een-school-voor-voortgezet-onderwijs-mijn-kind-schorsen-of-van-school-sturen
Bloem Als jullie school haar blind heeft aangenomen en ook meteen ingeschreven zonder proefperiode en detachering dan is dat gewoon dom.
Ik weet niet of dit hier gebeurd is, maar een school mag een kind niet zomaar weigeren. Hier zijn echte strikte regels voor en dat moet je als school goed kunnen onderbouwen. Het tegenhouden van de informatie uitwisseling is geen goede reden (nou ja dat vind ik wel, maar de wet denkt daar anders over). De onderwijsresultaten kunnen bijv wel uitgewisseld worden, maar ouders kunnen andere informatie mbt gedrag misschien wel tegenhouden. In theorie weet de nieuwe school dan niet eens dat ze informatie missen. Ivm de AVG kun je als school hierin echt helemaal niks. Ouders/ kind kunnen kiezen wat er wel en niet gedeeld wordt, al weten ze dit vaak zelf niet.
Ik weet in deze specifieke situatie niet wat er wel/ niet gedeeld is. Ouders hebben een hoge functie binnen de ggz (daar is het jarenlang hot item geweest) en weten heel goed welke rechten ze hebben mbt informatie uitwisseling. Het zou kunnen dat niet alles gedeeld is.
Ik ben hier zelf namelijk ook heel erg kritisch in. Ik heb zelf bijv de uitslag van het po uit dochters dossier laten verwijderen voordat ze naar het vo ging. Het was ouder dan 2 jaar en daardoor niet meer geldig. Ik weet ook dat veel scholen de informatie desondanks dan nog steeds gebruiken en klakkeloos overnemen in het LVS. Dat wilde ik voorkomen.