Ik ga even tegengeluid geven. Ik snap wel dat de hele klas de consequentie moet dragen. Ik heb zelf ook in zo’n klas gezeten, het was zelfs zo erg dat ik van school gewisseld ben. (Denk aan, stoelen gooien, geld stelen van leraren, wc laten overlopen, in de gang staan plassen, leraren opsluiten de directrice die ‘mijn’ klas bestempelde als ergste klas ooit op de school, ongeveer 5 docenten die overspannen werden en niet meer les wilde geven, andere kinderen in prullenbakken gooien en erop gaan zitten zodat kind X er niet meer uit kon, er is zelfs politie op school geweest Etc etc etc En ik besef mij heel goed, dat mijn situatie vreselijk extreem was, maar ook dat begon zoals bij jouw dochter)
Wat kan helpen bij zo’n lastige klas is de hele klas verantwoordelijk stellen voor hun gedrag omdat de rest van de klas dan op een punt komt ‘klaar’ te zijn met het gedrag van groepje X. Waardoor de dynamiek zou kunnen veranderen omdat ze volledig uitgekotst worden en aangesproken worden door klasgenoten.
Ik heb bijvoorbeeld wel eens een rode kaart gekregen (de hele klas dus) vele uren moeten nablijven (wat niet aan mij lag) en zo kan ik nog meer voorbeelden opnoemen.
Huggybird toch ook misschien een kritische noot. 🙈 Het voorval met het mes en alles wat daarop volgde qua fouten door de school en nu dit hele gezeik waarbij school duidelijk faalt in het beleid en de aanpak, vraag ik mij echt af of dit wel een juiste school is voor je dochter- en alle andere kinderen in de klas. Dit is geen veilige leeromgeving (in ieder geval in deze klas) en voor alle kinderen die hierin mee gezogen worden. 🙈 Ik kan mij ook heel goed voorstellen dat alle andere kinderen zich niet gehoord en gezien voelen en zich daardoor op wat voor manier onveilig gaan voelen.