Pimpelmeesje Hiermee geef je leerlingen het gevoel dat ze de hele tijd moeten opletten en huiswerk maken en niet alleen als ze een proefwerk krijgen.
Ik zie dat zelf niet als iets positiefs. De boog moet altijd gespannen zijn en dat al op jonge leeftijd. Wat ik mij herinner dat het bij heel veel kinderen stress opleverde. Zaten ze als een malle een paar minuten voor het lesuur nog alles erin te stampen en spiekbriefjes te maken. Ik vond zelf dat onvoorspelbare ook heel onprettig. Er moeten toch betere methodes voor te verzinnen zijn.
Wij hadden vroeger op het vo ook geen proefwerkweken trouwens. Het was gewoon evenredig verspreid over het jaar. Waarom is het nuttig om alles in een week te proppen? Leer je daar iets van?
Ik vind sowieso dat er heel veel veranderd is. Ook bij de vervolgopleidingen. Volgens het huidige systeem zou ik na mijn eerste jaar al van de opleiding afgegooid zijn, omdat ik te weinig punten had gehaald. Dat was in mijn tijd helemaal geen issue. Ik mocht gewoon door en ben keurig afgestudeerd. De afgelopen jaren heb ik heel wat studieverklaringen mogen schrijven als psycholoog voor studenten, die anders van de opleiding gegooid werden, omdat ze te weinig punten hadden. Naar mijn idee staat er nu veel meer druk op en werkt dit juist faalangst in de hand.