Ik ga het even van me afschrijven want het is wel zo'n bizarre situatie.. lang verhaal, sorry!
H zit (en blijft tot en met het eindexamen) in een combinatieklas, omdat ze een diploma op maat traject gaat volgen. Die volgt dus bijvoorbeeld Engels op mavo, Nederlands op kader, en wiskunde op basis.
Nu heeft die voor wiskunde een docent waar al vanaf het begin van het schooljaar gezeik mee is.
Die heeft doodleuk gezegd geen les te willen geven op basis, want 'dat is zo simpel en moeten ze gewoon maar snappen'. Als hij de lesstof voor kader heeft uitgelegd en er is nog een tijd over, moeten ze maar iets voor zichzelf gaan doen, ook al hebben de basis leerlingen dan nog geen uitleg gehad. Hij kwam er pas in november achter dat de basis leerlingen een ander boek hebben, omdat er geklaagd werd dat de lesstof voor de toetsweek niet overeen kwam met de hoofdstukken. De docent heeft toen aangegeven het basisboek niet te bezitten. Huiswerk in magister wordt ook alleen vermeld voor kaderleerlingen, dus H kan steeds niks doen.
De school is er mee bezig, H heeft wekelijks bijles zodat die toch de stof uitgelegd krijgt van een andere docent, en vorige week zijn de mentorlessen geschrapt en is de mentor wiskunde gaan geven om ze voor te bereiden voor de toetsweek. Er zijn gesprekken geweest met een afdelingshoofd voor de kinderen die genegeerd worden, en de aankomende tijd zal er tijdens de wiskundelessen steeds een extra docent bij zijn om te controleren of het wel goed verloopt. Dus de school is er van op de hoogte en al mee bezig.
Nu heeft H dus toetsweek, en gisteren een wiskunde toets gehad. Die komt op school, en kreeg te horen dat ze hoofdstuk 7&8 hadden moeten leren, en H dacht alleen hoofdstuk 8. Zoals gebruikelijk, er stond weer niks in magister. Dus H in de stress, die heeft al faalangst en wiskunde is al rampzalig door dat mogelijke dyscalculie aspect, dus die had een complete blackout en wist niet eens meer wat een driehoek was 🙈
Goed, shit happens, dat wordt een dikke onvoldoende, maar het is dan maar een keer zo.
Enfin, uurtje later, magister melding, H heeft een 5.5. Volgens H was dat onmogelijk, want ze wist níks.
Normaal gesproken zou het een keer kunnen voorkomen dat ze zichzelf onderschat of toevallig goed gegokt heeft, maar..
H heeft voor iedere toets tot nu toe een 5.5 gehaald. Maakt niet uit of ze keihard geleerd heeft of het zoals nu compleet verkloot, ze heeft iedere keer hetzelfde cijfer en het begint nu op te vallen. Dus ik heb H gevraagd om R te appen, een andere basisleerling, wat die had, en ja hoor, een 5.5.
Kaderleerlingen hebben hun cijfer nog niet gehad.
Dus ik vroeg aan H of de docent het überhaupt wel nakijkt of er gewoon bij iedere basisleerling een random voldoende op knalt, en H zegt doodleuk: hij heeft gezegd dat hij geen nakijkboekje heeft voor basis. 👀
Ik weet nu even niet wat ik hiermee aan moet. Als ik hier mee naar de mentor stap, dat het niet klopt en H's toets opnieuw nagekeken moet worden, gaat ze van een voldoende naar een hele dikke onvoldoende, en zeer waarschijnlijk geldt dat ook voor haar oude toetsen en haar gemiddelde. H is dolgelukkig dat die voor het eerst gemiddeld een voldoende staat voor wiskunde.
Maar ik vind het ook niet oké hoe dit gaat, en de mentor heeft ook aangegeven het dyscalculie traject niet voort te willen zetten zolang ze voldoendes blijft halen.. De school lijkt te geloven dat H vooruit gaat door de extra bijlessen, maar ik ben er redelijk zeker van dat H helemaal niet vooruit gaat, maar gewoon voldoendes scoort omdat de docent haar niet serieus neemt omdat 'ze maar een basisleerling is' en haar gewoon maar laat over gaan zodat hij niet in haar hoeft te investeren..
Ik weet gewoon niet wat wijsheid is. Dit schooljaar maar gewoon H lekker over laten gaan met onterechte voldoendes en volgend jaar verder wellicht kijken naar het dyscalculiestuk met een nieuwe docent en andere mentor, of wel mijn vermoedens aankaarten dat er gewoon sprake is van fraude en H daar mogelijk mee benadelen.. 😬