Ik vond dit echt een heel handig topic dus zal ook mijn ervaringen met Drenthe-uitjes eens delen 🙂
- Hunebedcentrum in Borger - echt heel erg leuk. Het binnendeel is leuk vanaf een jaar of 5, jongste kon daar nog niet zoveel mee (veel spelletjes op interactieve schermen). Maar het buitendeel is voor alle kinderen heel erg leuk, je gaat echt vanaf de oude steentijd naar de ijzertijd en het sprak heel erg tot de verbeelding. Het Hunebed vonden ze ook leuk (wel ons rot geërgerd aan mensen die erop gingen klimmen).
- Kabouterland in Exloo - ook echt superleuk. Ik ben er in mijn jeugd al eens geweest en kon me de magie nog herinneren, daar is in de tussentijd niets aan verloren gegaan. Het is echt mooi gemaakt, zo veel te zien en te doen, over kabouters maar ze hebben ook een aantal dieren (schildpadden en otters en zo 🥰) die allemaal lekker veel ruimte hebben en speeltuinen en zo.
- Ellert en Brammert in Schoonoord - dit vond jongste iets minder. Er is veel afgeschermd met touwen en hekken waardoor het lastiger voor haar was om te doen alsof ze daar zelf woonde. Maar de plaggenhutten zijn wel heel interessant en er zijn stelten en stokpaarden en al met al hebben we ons er prima vermaakt. De weg erheen is wel doodeng, de andere twee uitjes waren beter bereikbaar.
[edit] En nog even praktisch: als je vegetarisch eet, moet je bij Ellert en Brammert zeker je eigen lunch meenemen. Bij het Hunebedcentrum zijn weinig bankjes om zelf te eten, bij Kabouterland juist heel veel (maar de appeltaart is ook aan te bevelen).