Ik snap @Puzzelstukje wel. Ik heb onlangs en id-kaart aangeschaft voor mijn docbter van 7. Voor het eerst. Ik dacht dat het niet nodig was om er een te hebben, aangezien ze niet legitimatieplichtig is. Wij gaan toch niet met haar naar het buitenland op vakantie, dus daar hebben we hem dus ook niet voor nodig. En mijn dochter heeft al heel wat zorg afgenomen. Ik ben vaak met haar bij de huisarts geweest, de kno-arts, ze heeft buisjes gekregen, ze heeft twee keer in het ziekenhuis gelegen, ze heeft meerdere keren medicatie voorgeschreven gekregen en ik ben wel eens met haar naar de hap geweest. Nog nooit is mij bij een van die gebeurtenissen om een id-kaart gevraagd. Als je weet dat je toch niet naar het buitenland gaat, heb je hem dus in principe niet nodig.
Je weet alleen niet van te voren of je zorg nodig hebt (en of ze er dan naar zullen vragen). Om die reden kun je er eigenlijk niet voor kiezen er geen een te hebben. Dat is raar, voor iets waarvan je niet verplicht bent het te hebben.