Ik herken het ook wel, vroeger veel last van gehad tot op een punt dat ik echt in de problemen kwam, maar tegenwoordig heb ik een streng budget voor mezelf en daar houdt ik me dan ook echt aan. Wel ga ik helemaal los rond de periode vakantiegeld/energie-teruggave, maar daar plan ik wel het gehele jaar door voor, dat gaat dan naar een groter project. Afgelopen lente was het de woonkamer, volgend jaar wordt het de slaapkamer. Bij mij is het echt een interieurding.
Bij mij is het ook echt een stuk emoties wat er achter zit. Gedeelte faalangst en willen compenseren, gedeelte perfectionisme. Als ik niet lekker in mijn vel zit stort ik me op het huis, gisteren was bijvoorbeeld zo'n dag en ik heb uren op pinterest gezeten en bouwmarkten afgespeurd voor het perfecte behang. De afgelopen weken heb ik besloten dat ik een nieuwe stellingkast wil, me gek gegoogeld of er varianten of alternatieven bestaan van een Japanse Esdoorn die ik als kamerplant kan neerzetten en ik wil nieuwe eettafelstoelen. Maar ik heb geen van allen gekocht, alleen een vaas die wél echt vervangen moest worden, en binnen budget gebleven.
Het is wel echt een afleiding, niet willen voelen wat me echt dwars zit.
Ik heb ook therapie overigens, en me ervan bewust zijn helpt al. Ik heb niks besteld gisteren 😉 Vandaag ga ik me dus richten op de technieken die ik geleerd heb om deze storm te doorstaan en niet verder te gaan googlen nu.
Ik denk dus zeker dat therapie kan helpen, bewust zijn van de patronen helpt om ze te doorbreken. Met vallen en opstaan, uiteraard..
Wel een enorme win: ik schrok me vanmorgen kapot van een flinke afschrijving op mijn bankrekening die ik niet kon plaatsen.
Bleek het de eerste automatische overboeking te zijn naar mijn nieuwe spaarrekening 😂