Dit onderwerp verdient inmiddels wel z'n eigen topic.
Wateroverlast en overstromingen
- Bijgewerkt
Dankjewel! Ik ben blij dat er aandacht voor is en kan updates geven met info die ik heb.
Mijn man zit weer in het crisisteam dus we zitten weer aan de bron.
Ik heb al wat getypt in het nieuws topic en bij koffiepraat.
Hoe gaat het met mijn mede-Limburgers? @Dahlia en voor iedereen die ik nu even mis?
Vreselijk wat er gebeurd!
Ik had begrepen dat de hoogste waterpijp nog niet was bereikt ook?
Lovely83 de hoogste golf gaat nu naar Noord Limburg, in zuid hebben ze de hoogste stand voorbij.
- Bijgewerkt
Ziet er echt zo heftig uit! En dan die arme mensen uit een hospice en verpleeghuis die geëvacueerd moeten worden. Vind dat zo schrijnend. Maar ook zoveel doden in Duitsland!
Liekje81 mijn oma zit in dat verpleeghuis, die vond het een avontuur. Ze zit nu lekker droog bij familie en ze hoopt snel weer terug te kunnen. ze zei "dan maak je nog eens wat mee"
Verder een oom en tante in centrum valkenburg, die mogen nog niet terug naar huis.
En de rest van de familie mag weer naar huis, behalve 1 oom en tante in roermond, daar komt het water vandaag.
morgen gaan wij richting zuid limburg ook, zaterdag gaan we vrienden helpen omdat die nogal veel schade hebben en zondag gaan we mijn oom en tante helpen die dan hopelijk weer naar huis kunnen.
Verder was het belachelijk hoe laat het pas nieuws was. De ernst werd vrij snel duidelijk , maar media bleef achter. En ook van die suffe kampeerders "ohnee, we wachten wel af" echt wtf. je wordt gewaarschuwd voor overstromingen aan de maas. de maas.. dat is geen liefelijk kabbelend beekje, daar hebben we in het verleden al vaker waterschade door gekent. Nooit zo groot als nu, maar bij een beetje minder groot, liepen in de jaren 90 huizen ook al onder. en dan wacht je fijn even af in je tentje en ga je nu lopen piepen dat je tentje onder water staat. Tsja.. ik had mijn spullen gepakt na de eerste waarschuwingen.
en ja, als dit in Amsterdam was, hadden we voor de regenbuien al breaking news gehad. Maar goed, voor de media is alles buiten de randstand geen nieuws.
oh men en zoveel doden en vermisten in duitsland. Vreselijk vreselijk.
Lovely83 het wachten is op een 2e golf vanuit Frankrijk/België. Dat ligt aan de regenval daar. We duimen hard dat dát niet gaat gebeuren.
Hier (Maastricht Heuvelland en Parkstad) zakt het water mondjesmaat de grond en riolering in. Vandaag worden overstromingen in Roermond/Venlo verwacht. De putten beginnen al water terug te geven daar.
Het Viecuri zkh in Venlo heeft al een opnamestop afgekondigd en moet wellicht evacueren.
Honkeytonk Ik heb de camping in Oost-Maarland gezien. Hopelijk was iedereen op tijd weg daar Check deze foto:
- Bijgewerkt
Waar ik woon niks maar mijn ouders wonen aan de Maas. Ze hoeven niet te evacueren want daar zijn retentiebekken/dijk gemaakt voor hun huis. Maar ze verwachten het daar rond 6/7 uur vnvd.
Maar het blijft spannend, dit is de eerste keer dat die bekken/dijk voor het eerst word "getest"
Ohja en die is natuurlijk afgestemd op de laatste 2 overstromingen. Deze overstroming word hoger geschat
aardbeitjes wow!!
Heel gekke gewaarwording, er ging hier net een WAS-paal af terwijl het niet maandag 12 uur is. Het nabij gelegen dorp heeft een dijkdoorbraak.
Echt heftig!
[verwijderd]
Heftig zeg!
Ik las verschillende keren dat het water onverwachts kwam. Maar man zei van het weekend al dat het flink ging stijgen en hij daarom reizen ging laten schieten, dus heel onverwacht is het niet? Alleen heel ongewoon deze hoeveelheid
Toch6 nee zo simpel is het niet. Dat je niet gaat varen op de Maas is logisch alleen niemand had voorzien dat alle kleine aftakkingen en het grondwater dit zouden gaan doen. Dus er staan nu plekken onder water die te maken hebben met acute crisis en zich niet of nauwelijks konden voorbereiden.
aardbeitjes omg!!!
aardbeitjes aftakkingen stijgen altijd als hoofdwater stijgt
- Bijgewerkt
Toch6 Ja maar toch niet in deze hoeveelheid? De extreme hoeveel water en de snelheid waren niet verwacht.
Wat is je punt nu? Je gaf laatst al aan dat dit nieuws je weinig raakt, prima. Het is heel heftig hier en als men dit had kunnen voorkomen dan hadden ze dat met man en macht gedaan.