Woensdag moet ik naar de neuroloog in het amc, ik moet bekennen dat ik het erg spannend vind. Waarschijnlijk word er een afspraak ingepland voor een mri ivm mogelijke erfelijke anorysma’s. (Ze zijn qua onderzoek nog niet zo ver om te achterhalen of anorysma’s erfelijk zijn) Bijna 8 jaar geleden heb ik de laatste scan gehad en zat er 1 in mijn nek die niet potentieel dodelijk is, daarna was de afspraak elke 5 jaar. Heb ik door struisvogelpolitiek niet gedaan. 👀

Zonnebloem Sterkte, dat lijkt me ook heel spannend (beangstigend...). Ik duim voor je dat er niets nieuws te zien is.

Zonnebloem dat is zeker spannend! Ik ga voor je duimen. Een enigszins geruststellend feitje: Ik heb weleens gelezen dat 2 a 3 mensen een hersenaneurysma heeft, maar dat deze maar bij minder op de 10 op de 100.000 mensen (of zo iets, ik weet de getallen niet meer precies) gaat bloeden. Als je het echter van te voren weet, is de kans nog veel kleiner, omdat ze dan kunnen clippen of bloeddruk laag kunnen houden enz.

Trees ja klopt, maar weet je hoe ze dat vaak ‘klippen’?🤪 Klippen doen ze namelijk alleen met spoed en als ze er via de lies(😭) niet bij kunnen . Meestal wordt het via de lies gedaan, dan blijf je lekker wakker en gaan ze via de ader zo je hersenen in en moet jij je hoofd stil houden want 1 beweging… Doodeng. Vervolgens vullen ze de anorysma op met bolletjes.

Daarom de struisvogelpolitiek.

Zonnebloem ik denk dat het verschilt per ziekenhuis, want ik ken mensen bij wie het wel onder algehele narcose is gedaan en bij wie niet. Wat ik van lotgenoten hoor is dat als ze het via de lies doen zonder volledige narcose, dat je vaak iets krijgt waardoor je zo versuft raakt dat ze er niks of nauwelijks iets van meekrijgen en als ze het wel wat meekrijgen zijn ze super relaxed, zodat ze stil blijven liggen. Zal wel iets valium achtigs zijn denk ik? Geen idee, maar het is een soort roesje geloof ik.

Ik ben trouwens ook via de ader in mijn lies aan mijn hart geopereerd en dat was onder algehele narcose, maar in sommige ziekenhuizen doen ze dit ook met alleen zo roesje. Volgens mij doen Utrecht en Groningen aneurysma’s via de lies sowieso onder volledige narcose wat ik hoor. Ik kan het bij lotgenootjes weleens navragen. Hopelijk is het helemaal niet nodig, maar anders zou ik daar zeker naar vragen. Leuk hoor die valium (of wat je dan ook krijgt), maar ik zou dus ook volledige narcose willen. Ik zou daar van te voren ook te zenuwachtig van worden.