Ysabella Ik vind dat juist een vreselijk idee. Betaalbaar is een nogal relatief begrip. Als er nog meer particuliere scholen komen worden de klassen op niet-particuliere scholen alleen maar groter, er is namelijk een grens aan het aantal leerkrachten. Een reguliere school kan de concurrentie niet aangaan met de particuliere scholen, dat probleem zie je al bij scholen in moeilijkere wijken, waarom 35 kinderen met rugzakjes lesgeven (even gechargeerd) als je ook kunt kiezen voor 35 kinderen met ouders die kinderen thuis kunnen ondersteunen bij leren lezen en rekenen. En dan heb je ook nog alle zaken omtrent uitstapjes, verrijkt lesmateriaal, betere lokalen, enz.
Je krijgt dan een steeds grotere tweedeling in Nederland waar kinderen wiens ouders de financiële middelen niet hebben moeten kiezen voor de steeds meer uitgeholde school om de hoek en kinderen met ouders die wel financiële middelen hebben steeds beter onderwijs krijgen. En dat in een land waar bewezen is dat er al genoeg tweedeling is in het onderwijs waardoor wel gezegd wordt dat iedereen goed onderwijs krijgt, maar de realiteit nu al is dat iedereen niet echt iedereen is.
Ik vind dat er heel veel geïnvesteerd moet worden in onderwijs, kleinere klassen, langere lesdagen met veel meer ruimte voor andere ontwikkeling, gedegen onderwijs in de basisvaardigheden, meer differentiatie voor kinderen, enz, maar meer particulier onderwijs is mijn inziens daar echt de allerslechtse route naartoe.