Femkes ik denk dat er altijd mensen zijn die misbruik maken van hun rechten. Of het nu gaat om uitkeringen, abortus, de WMO enz. maar ik hoop dat we nooit zover komen dat we vinden dat we het dit dan maar moeten afschaffen ten kosten van de rest.
Er is door het FIOM overigens onderzoek hiernaar gedaan. De meeste vrouwen ervaren de keuze voor abortus als emotioneel beladen, maar maken over het algemeen een zorgvuldige keuze waar ze goed over hebben nagedacht. Hetzelfde geldt ook voor tieners. Nadien ervaren ze vaak gevoelens van rouw en verdriet, maar deze gevoelens zijn bijna altijd tijdelijk en hebben geen langdurige negatieve impact op hun leven. De meeste vrouwen staan ook daarna nog steeds volledig achter hun keuze.
In Nederland worden overigens bijna 90% van de abortussen (zowel medisch als niet medisch) uitgevoerd in het eerste trimester. Van het percentage abortussen uitgevoerd in het tweede trimester is een relatief groot deel om medische redenen. Juist met dank aan onze goed georganiseerde en toegankelijke abortuszorg, zijn veruit de meeste abortuseen in het eerste trimester. Wat ik persoonlijk fijn vind. Ik vind later uitgevoerde abortussen om niet medische redenen emotioneel best lastig. Hierin sluit ik mij echter aan bij @Femkes aan dat ik keuzevrijheid belangrijker vind dan mijn emoties hierom trent. Niet geheel onbelangrijk vind ik dat je in Nederland veilig een abortus kunt laten doen. Bij een verbod zullen veel vrouwen uit wanhoop zich toch wenden tot allerlei illegale praktijken met alle risico’s vandien.
Even wat feiten 🤓.