Bloem je hebt het over een man die aangifte van drie nonnen van misbruik in de doofpot heeft gestopt en een andere priester die beschuldigd werd van misbruik van minderjarigen onderdak heeft gegeven naast het terrein van de school van de parochie, dat vind ik wel wat verder gaan dan 'dingen verkeerd gedaan' 🤷♀️
Daarnaast is de enige uitspraak die er te vinden is over zijn standpunten rondom lgbtq+ deze, en daar wordt ik niet heel enthousiast van. Ja, het is een oude uitspraak, en misschien is hij onder leiding van franciscus inmiddels bijgedraaid, maar dat is nog afwachten:
Prevost was critical of entertainment media that held “sympathy for beliefs and practices that are at odds with the gospel,” including the “homosexual lifestyle” and “alternative families comprised of same-sex partners and their adopted children.”
En over vrouwenrechten binnen de kerk:
"Something that needs to be said also is that ordaining women — and there’s been some women that have said this interestingly enough — ‘clericalizing women’ doesn’t necessarily solve a problem, it might make a new problem,”
Sorry, maar ik word er niet bepaald enthousiast van 🤷♀️
Hij lijkt vooral veel goeds te doen rondom vluchtelingen, maar dat is maar een heel klein deel van de problematiek in de wereld.