iMoeder iMoeder Ik heb geen verstand van oorlogsvoering, laat ik daar maar meteen duidelijk over zijn 😛 Rutte weet daar ongetwijfeld meer over dus ik volg tot op zekere hoogte en bekijk het vanuit daar.
Ik denk dat de toekomst in zowel cyber als economisch als militaire aanvallen zitten. Je valt namelijk daar aan waar iemand zwak is, en daarmee en daardoor verzwak je het hele systeem.
Je kan afwachten, en hopen dat Putin je niet op je zwakke plek pakt en enkel verder gaat inzetten op cyberaanvallen. Maar imo is dat gewoon dom. Stel hij valt Finland binnen dan moeten we als EU (en NATO) als een gek een leger opzetten. Weet je wat het kost aan geld, politieke aandacht en grondstoffen om binnen zeer korte tijd een defensie uit de grond te stampen? Wat doet dat economisch voor ons? Wat doet dat met de kwaliteit van ons cyber defense? Wat is de kans dat deze onderdelen vervolgens zwakker worden doordat er zoveel geld, aandacht en energie naar defensie gaat.
Spreid je het door nu al te beginnen met bouwen dan groei je geleidelijk sterker zonder dat dit een al te grote klap heeft op je economie en burgers. (qua dienstplicht bijv; de maatschappelijke onrust dat het kan veroorzaken wanneer je super snel moet gaan opzetten, oproepen en trainen).
Om een effectieve grondaanval te doen hoeft Putin niet tot de Nederlandse grens te komen met mannetjes. Je vecht aan de grens, je gooit af en toe een bom op een Duitse of Franse stad. Of je pakt eens Denemarken of Nederland voor een leuk effect en je hebt de EU (en NATO) waar je ze hebben wil. In crisis en kwetsbaar. (oftewel: je pakt de punten, je verspreid niet je leger door heel europa natuurlijk)
Gaat het gebeuren? Geen idee. Ik denk niet dat het snel zal gaan gebeuren want de economien zijn erg in elkaar verstrengelt en de EU is in principe heel sterk. (economisch iig) , en nog 100 redenen.