iMoeder iMoeder Ik heb geen verstand van oorlogsvoering, laat ik daar maar meteen duidelijk over zijn 😛 Rutte weet daar ongetwijfeld meer over dus ik volg tot op zekere hoogte en bekijk het vanuit daar.
Ik denk dat de toekomst in zowel cyber als economisch als militaire aanvallen zitten. Je valt namelijk daar aan waar iemand zwak is, en daarmee en daardoor verzwak je het hele systeem.
Je kan afwachten, en hopen dat Putin je niet op je zwakke plek pakt en enkel verder gaat inzetten op cyberaanvallen. Maar imo is dat gewoon dom. Stel hij valt Finland binnen dan moeten we als EU (en NATO) als een gek een leger opzetten. Weet je wat het kost aan geld, politieke aandacht en grondstoffen om binnen zeer korte tijd een defensie uit de grond te stampen? Wat doet dat economisch voor ons? Wat doet dat met de kwaliteit van ons cyber defense? Wat is de kans dat deze onderdelen vervolgens zwakker worden doordat er zoveel geld, aandacht en energie naar defensie gaat.
Spreid je het door nu al te beginnen met bouwen dan groei je geleidelijk sterker zonder dat dit een al te grote klap heeft op je economie en burgers. (qua dienstplicht bijv; de maatschappelijke onrust dat het kan veroorzaken wanneer je super snel moet gaan opzetten, oproepen en trainen).
Om een effectieve grondaanval te doen hoeft Putin niet tot de Nederlandse grens te komen met mannetjes. Je vecht aan de grens, je gooit af en toe een bom op een Duitse of Franse stad. Of je pakt eens Denemarken of Nederland voor een leuk effect en je hebt de EU (en NATO) waar je ze hebben wil. In crisis en kwetsbaar. (oftewel: je pakt de punten, je verspreid niet je leger door heel europa natuurlijk)
Gaat het gebeuren? Geen idee. Ik denk niet dat het snel zal gaan gebeuren want de economien zijn erg in elkaar verstrengelt en de EU is in principe heel sterk. (economisch iig) , en nog 100 redenen.
Ook zie ik voor China geen voordeel om de EU lastig te vallen op dit moment, maar zij hebben dan wel weer interesse in Oost Azië. (Vietnam, en andere landen pikken ze steeds meer een beetje van in (wateren met name). Eigenen ze gewoon toe want wat kunnen de landen ertegen doen? Niets. Het is allemaal zo arm als wat.) Als de EU afhankelijker wordt van China want andere productielanden liggen in oorlog met China en/of in toegeëigend Chinees grondgebied dan wordt de EU opeens wel heel afhankelijk. Te afhankelijk misschien.
Dus kweenie. Zowel economisch als cyber als old school mannetjes en tanks ; we zijn misschien op alle gebieden niet voldoende verdedigd, misschien zeker niet wanneer 1 van de zwakkere onderdelen worden aangevallen. En in het huidige klimaat van dreigende conflicten, en voorspelling van hoe het lopen gaat, vind ik dat onverstandig.
(of 3% voldoende is, teveel is, of te weinig is laat ik in het midden. Daar heeft de NATO vast allerlei berekeningen op losgelaten. Details die mij niet heel veel interesseren op dit moment)
Daarnaast helpt het om een groter leger te hebben (mannetjes en tanks) in het afschrikken om een grondaanval te organiseren. 100 tegenover 70, neem je het risico? of 100 tegenover 10? 100 tegenover 110? Hoe sterker je tegenstander hoe voorzichtiger je bent. Op die manier werkt dat ook gewoon.