Ik geloof 1 a 2 miljoen voor zo leuk scannertje 😝
Honkeytonk iemand met een vermoeden van een hersentumor gaat uiteraard voor. Net zoals nu ook al gebeurt bij hoog risico casussen. Vermoeden van een hernia? Ga naar een particuliere kliniek en binnen 2 weken lig je onder de mri. Hernia is in de meeste gevallen ook niet levensbedreigend. Mri t.b.v. bevolkingsonderzoek borstkanker zal uiteraard geen spoed mri zijn, maar zal worden ingepland op de normale plekken met bij behorende wachttijd (neem ik aan).
Bij 8% van de vrouwen is de huidige onderzoeksmethode niet betrouwbaar ivm dicht borstweefsel. 1 op de 7 vrouwen krijgt borstkanker. 14% van de 8% krijgt dus borstkanker. Het gaat dus om heel veel vrouwen in die 8% groep. Uiteraard kan deze groep wachten totdat ze tumoren voelen en/ of uitzaaiingen hebben, maar lijkt mij niet wenselijk (en ook niet erg kostenbesparend, los van het persoonlijk leed). Persoonlijk vind ik dat deze 8% net zoveel recht hebben op een mri als iemand met een hersentumor, hernia of cva. Er liggen mensen voor minder onder een mri dan een kans van 14% op kanker.
Ik heb deze petitie begin oktober direct getekend. De derde in mijn omgeving heeft nu borstkanker en het is gewoon een afschuwelijke ziekte. Helemaal als je er niet heel vroeg bij bent. Ik ben dus echt voorstander van vroeg opsporen. Vaak is het dan met een relatief goedkope en korte behandeling te behandelen. Ik denk dat die mri zich wel terug betaalt op termijn. Niet alleen in medische kosten, maar ook de kosten voor de maatschappij zoals niet kunnen werken etc.