Vulpen Volgens Van Ooijen is er „iets in onze samenleving geslopen, waar we het echt met elkaar over moeten hebben”.'
Het is zeker zinvol om daar naar te kijken, maar ook dit is weer zeer kort door de bocht geredeneerd van deze man. Wie zegt dat het enkel ligt aan dat er iets in onze samenleving is geslopen (wat toch echt iets negatiefs suggereert)? Mogelijk zijn er meerdere oorzaken, bijv dat ouders sneller de weg naar jeugdzorg vinden, leerkrachten anders zijn opgeleid en alerter zijn op kinderen die vastlopen en actie ondernemen, er minder een taboe ligt om hulp in te schakelen etc. Ik weet zeker dat deze droeftoeter hier geen onderzoek naar gedaan heef. Ik betwijfel zelfs of hij hieraan denkt. Dit moet veel breder bekeken worden.
Deze man heeft zich er duidelijk niet in verdiept. Er is niet voor niks een brandbrief gestuurd vanuit jeugdzorg, die aangeven dat deze plannen onverstandig zijn.
Ik krijg hier echt flashbacks van. Jaren geleden moest de jeugdzorg gedecentraliseerd worden. Zo beetje elke professional vanuit jeugdzorg was hierop tegen. Voorspelt werd dat de kosten en de wachtlijsten verder zouden oplopen. Ook daar werd niet naar geluisterd. Ook met dank aan dit soort oelewappers, die van alles roepen, maar echt geen idee hebben. Luisteren naar mensen die er wel verstand van hebben ‘ho maar’. In plaats daarvan gaat deze droeftoeter zelf geweldige ideeën uit de losse pols schudden zoals het creëren van meer hangplekken voor de jeugd, want dat gaat bijdragen aan het verkorten van de wachtlijst. Waarop baseert hij dit überhaupt? Misschien wel, misschien niet, maar het komt op mij over dat hij de problematiek van kinderen binnen jeugdzorg volledig onderschat.
Echt moedeloos word je hiervan. Het gaat over kinderen, niet over het redden van de klapekster of de wilde klaverroos in Nederland. Doe heel veel onderzoek, praat met experts uit het werkveld en laat je eigen bekrompen wereldvisie, waarbij het traditionele gezin DE norm is als hoeksteen van de samenleving er buiten.