Zonnebloem ik denk dat 3 veel is, misschien te veel. Ik zeg dus nergens dat het te veel is.
… wat maakt dat uit? 😅
Zonnebloem Het lijkt mij als jong kind erg lastig, 3 talen tegelijkertijd moeten leren, 2 is al pittig. En ik weet dat het uiteindelijk allemaal op zijn plek valt en wel goed komt, toch lijkt mij het veel voor een jong kind.
Lijkt mij ook lastig maar het schijnt voor 99% (of zo) geen enkel probleem te zijn. Net zo gemakkelijk als dat baby’s 1 taal oppakken doen ze er 2 of 3 of zelfs 4. No problem.
Als ik kijk naar mijn neefjes en nichtjes die ook 2 of 3 talig worden opgevoed dan gaat dat ook gewoon erg vloeiend. Ze hebben ook snel door wie welke taal spreekt.
Mijn 3 jarige nichtje spreekt mij soms nog wel eens aan in het Vietnamees, dan reageer ik terug in het Frans, en dan gaat ze zelf automatisch ook over in het Frans. 0 moeite. Heel gaaf is dat!
Mijn eigen kinderen zijn uitzonderingen. En dan is het vooral eigenlijk mijn eigen ’angst’ erover hoor want professionals zijn het er allemaal over eens dat meertaligheid enkel voordelen heeft. Maar ja, als ik grote R al moeite zie hebben met een kleine zin vormen in 1 taal, dan denk ik soms wel ‘arme jongen 😬 we maken het je ook niet makkelijk’. Maar dat is eigenlijk niet terecht dus want daar ligt het probleem niet en het heeft er ook niets mee te maken.
Toen grote R een baby was heb ik heel veel gelezen en gekeken over meertaligheid en hoe dat werkt in newborns, baby’s, peuters. Hoe komt het dat het zo moeiteloos gaat voor ze? Is het zo dat meertalige kinderen later spreken? Wat zijn de voorwaardes voor meertaligheid? Enz. Heel erg interessant! 😁