Trees Los dat ik het verder met je eens ben, klopt dit natuurlijk niet. Therapie is geen praten over dingen. Er zullen vast collega’s zijn dus dit wel doen, maar therapie is vooral ook doen, oefenen en ervaren en dat lukt niet door er enkel over te praten.
Dit is wat ik ook wilde zeggen. Ik kan soms echt wel mopperen over dat het zo lang duurt, hoeveel shit er allemaal nog meer naar boven komt, dat emdr zwaar is, maar ik zou er natuurlijk ook niet mee doorgaan als het geen effect zou hebben. Ik ben mijn psycholoog zó enorm dankbaar voor alles wat we de afgelopen jaren hebben kunnen bereiken, en ik heb alle vertrouwen in de aanpak die we hebben. Ik kan er soms echt emotioneel van worden, want ik heb al zo veel van mijn leven terug! Laatst wilde ik hier op iemand reageren, ik weet al niet eens meer wat, en mijn eerste gedachte was dat ik het ook herkende. Maar terwijl ik dat wilde typen dacht ik.. nee. Ik herken het van vroeger, maar nu helemaal niet meer. Het is echt gewoon weg! Dat zijn echt enorme geluksmomenten.
Ja, ik heb nog een lijst van waar ik aan wil/moet werken, maar de lijst van dingen die ik inmiddels heb overwonnen is zo veel langer.. momenteel zijn we met een thema bezig wat enorm veel kan veranderen als we dat hebben afgerond, en ik ben zo enthousiast en gemotiveerd om dit te doen, want hoera, ik krijg weer een stukje van mezelf terug!!
Ik geloof echt zeker dat lichamelijke factoren ook een rol kunnen spelen, maar ook dat het heel persoonlijk is. De een heeft baat bij therapie, de ander bij voeding, weer een ander bij medicatie, en een vierde bij een combinatie. Maar wat werkt voor de een, hoeft niet automatisch het beste te zijn voor iemand anders. Het is goed dat we in een land wonen waar we toegankelijke mogelijkheden hebben om uit te vinden wat het beste werkt voor ieder individu, en ieder voor zich het recht heeft om de juiste weg of balans te zoeken. Niemand is qua psyche hetzelfde, waarom zou de behandeling dat dan wel moeten zijn?