Hopsatee
Vulpen ik vind het ergens wel echt een geruststelling dat jullie het wel herkennen en toch goed terecht zijn gekomen.
Klinkt misschien stom, maar ik heb me zo vaak zorgen gemaakt over hoe de toekomst gaat lopen voor haar. Ze is al een keer blijven zitten op de basisschool en daarna nog steeds maar net over gegaan met heel veel extra hulp en begeleiding. Ze haalde ook maar net basisadvies, in combinatie met praktijkonderwijs.
En nu ze op het VO zit wordt het verschil pas echt duidelijk. Ook hoe groot de rol van haar faalangst is geweest bij de cito's. Ze staat nu bijvoorbeeld een 8,4 voor Engels, een 7.5 voor Nederlands en zelfs een 9 voor Horeca, maar een 3,9 voor wiskunde. Op alle vakken kan ze met gemak Kader aan, maar door wiskunde zal ze waarschijnlijk toch voor basis moeten kiezen. En dat zal qua vervolgopleidingen gewoon wél het verschil maken tussen niveau 1/2 of 3/4 en de mogelijkheden daarin. En natuurlijk, als het zo is is het ook goed, en ze kan ook daarna nog verder studeren als ze dat wil, maar het voelt soms wat uitzichtloos. Alsof ze zo beperkt is in haar opties en alleen maar assistent van hetgene kan worden wat ze wil, terwijl ze zo veel in haar mars heeft. Je bent in Nederland zo goed als je slechtste vak, en dat is bij haar gewoon rampzalig 😬
Ik ga dit verder ook meenemen in het gesprek, de school biedt een diploma op maat aan dus ik wil ook weten wat daarin de mogelijkheden zijn.
Er zitten bij mij ook heel veel triggers uit mijn eigen jeugd bij hoor, dus af en toe kan dat echt wel wat angst oproepen. Kan ze straks wel een studie doen die ze wil, kan ze een baan krijgen die bij haar past? Of blijft ze hier altijd door beperkt?
Dus het doet me goed om te zien dat jullie gewoon op jullie pootjes terecht zijn gekomen en een weg hebben kunnen vinden in jullie sterkere kanten.