Snoeki had laatst gelezen dat puur een ontlastingsonderzoek voor wat betreft gluten niet betrouwbaar is. Weet niet wat daarin wel/niet waar is hoor. Heb je dit door een MDL arts laten doen of in het alternatieve circuit?
is er ook bloed afgenomen om te testen op voedsel allergiën en met name coeliaki?
als zij t zo erg heeft verwacht ik dat het met bloedonderzoek wel zeker naar boven moet komen (zelfde met melk en lactose). Voor een betrouwbaar bloedbeeld moet echter nu nog niks worden weggelaten. Dat is wel beetje de pest met zulke onderzoeken.
maar als dit al zo lang is kan ik me voorstellen dat jullie allang al al die stappen doorlopen hebben....
hou er wel rekening mee voor wat betreft de gluten: als je deze na een tijdje weer toevoegt in het voedingspatroon kan hier een heftige darmreactie op komen. Wat dan niet perse inhoudt of er werkelijk wel/geen gluten verdraagt worden. Dit soort reacties zie je ook veel bij mensen die een tijd een bepaald dieet hebben gevolgd (met name de koolhydraat arme en varianten daarop, waarin zitten weinig tot geen granen en dus ook weinig tot geen gluten).ik weet niet hoe dat met melk/lactose zit overigens qua reactie als je het een tijdje weggelaten hebt.
mocht je nog niet bij een MDL arts zijn geweest zou ik je adviseren dat eerst alsnog te doen. Mocht er bijv echt sprake zijn van coeliaki en je hebt de officiele diagnose dan krijg je oa een kleine compensatie van de belastingdienst omdat je boodschappen duurder zijn dan normaal.
maar ik adviseer het vooral omdat volledig glutenvrij (dus ook geen kruisbesmetting) ontzettend ingrijpend en vaak ook heel lastig voor jullie en voor haar....en er echt niet te licht over gedacht moet worden. En als t niet perse nodig is zou ik het dus ook niet doen 😉
enige jammere is dat een glutensensitiviteit (in tegenstelling tot coeliaki) nog nergens mee aan te tonen is behalve het dan proefondervindelijk ontdekken (zoals bij mij het geval is).
nu wijk ik wel heel erg af van t doel van dit topic. En kan me voorstellen dat je hier nu ook niet op zit te wachten 😉
mocht je nog vragen hebben of hier verder over wil praten is misschien een apart topic wel handig. Tag me er dan ook gerust in als je mijn input fijn vind