Tantetil ik heb nog niet in de situatie gezeten dat N. zijn bed uit klom en door het huis ging spoken.(hij is bijna 2) Hij slaapt in zijn ledikant met een slaapzak aan. Op het moment dat hij te klein word voor het ledikant en op structurele basis gaat spoken in huis is het voor mij heel simpel, dan koop ik bij babydump een groter ledikant die ik daarna als gewoon peuterbed kan gebruiken. Dan is hij er dus nog niet klaar voor.
N. zoekt hier ook zeker de grenzen op en gaat net als elk ander gezond kind ook echt wel over grenzen heen, dat hij over grenzen heen gaat betekent dan niet dat ik toegeef aan de situatie. Ik ga op oog hoogte zitten, leg heel kort uit ‘ dat mag niet, want het doet auw N” (vreselijk woord) of whatsoever.
Als hij thuis een meltdown krijg probeer ik dat niet te stoppen, maar ga ik naast hem zitten zodat hij weet dat ik er ben. Ik kies dan dus eieren voor mijn geld en laat hem uitrazen, ja soms stoot hij expres zijn hoofd tegen de vloer of gooit hij met zijn eigen spullen, maar dat is dan maar even zo. Op het moment dat de meltdown over is krijg ik een knuffel van hem, zeg ik tegen hem dat ik trots op hem ben dat hij uit zijn woede is en geef ik hem een high five en gaan we door met waar wij mee bezig waren.
De enige manier om bij N door te dringen is om dingen duidelijk uit te leggen en vooral op oog hoogte te spreken met hem. Als hij begint te krijsen op straat dat hij persee in dat speeltuintje wilt spelen leg ik het hem gewoon uit dat dat nu even niet gaat, wat we wel gaan doen en welke kant wij op gaan lopen. Het werkt bij hem goed om duidelijk te communiceren.
Het is als ouder altijd wikken en wegen, waar geef ik aan toe en waarbij niet? Maar sommige dingen gebeuren hier gewoon echt niet dan is nee gewoon echt nee en dat weet hij gewoon. Als straks nummer 2 er is, zal ik waarschijnlijk kijken naar het individu wat werkt bij hem of haar ik denk niet dat ik ze precies het zelfde zou opvoeden, want geen kind is het zelfde. De normen en waarden blijven uiteraard wel het zelfde en de regels ook, de handleiding van het tweede kindje zal waarschijnlijk totaal anders zijn en dat is prima.