Update van de hele situatie vanmiddag.
Jullie hebben helemaal gelijk dat ik de kinderen niet mee moest nemen. Ik heb het wel gedaan, meer ook met het idee dat ze hun oma dan nog even konden zien (ex is toch altijd veel later). En @Schuurpapier had aangeboden dat de kinderen naar haar toe konden als het nodig was. Ze woont daar dichtbij.
Toen hij kwam heb ik eerst even afgetast hoe hij was maar al gauw kwam ik erachter dat hij niet begreep wat er tegen hem gezegd werd. Er werd hem iets gevraagd en hij gaf dan een volledig ander antwoord. Daarnaast trilde hij ontzettend met zijn handen en zijn ogen stonden vreemd. Half dicht. Niemand heeft hem iets gevraagd over zijn beweringen. Ik probeerde er wel achter te komen of hij nog overtuigd was van zijn verhaal en dat was hij. Achteraf hoorde ik dat hij zelfs zijn zus nog naar haar blauwe plekken van het ongeluk gevraagd heeft. Uiteindelijk bij het weggaan stapte hij ineens bij mij in de auto. Ik ben niet verder gereden dan de parkeerplaats. Wilde hem er niet bij in hebben. Ik heb daar even met hem gepraat en hem uitgelegd dat de mensen die hij noemt niet weten waar hij het over had. Langzaam leek hij mij weer een beetje te begrijpen en uiteindelijk zei hij dat het dan misschien een droom was. Maar dan blijf je er niet zo lang in hangen en hij was nog steeds heel erg van de wereld. Ik heb hem gevraagd naar de huisarts te gaan, hij doet het niet maar volgens mij sta ik ook niet in de positie om iets te kunnen doen? Ik ben alleen wel bang dat hij straks nog verder van de wereld raakt en dat het dan goed mis gaat. Dat er mogelijk slachtoffers vallen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik van te voren niet nadacht over dat hij ook op een heel bedreigende manier binnen had kunnen komen als hij echt in een psychose zou zitten. Achteraf vind ik ook dat ik, ondanks dat er niks gebeurd is, de kinderen niet mee had moeten nemen. Maar ik wist het gewoon niet. Ik wilde iets doen..
Oh ik heb trouwens wel de HAP gebeld voor advies. En zij zeiden dat ze alleen wat konden doen als er geen land meer met hem te bezeilen was..