Tantetil ik denk niet dat ik veel zinnigs nog heb toe te voegen. Er is een kans op een mogelijke (drugs)psychose. Misschien nog het volgende? Als jullie het niet vertrouwen kun je huisartsenpost bellen voor een beoordeling (als hij een gevaar is voor zichzelf of anderen, moet dit beoordeeld worden door een arts voor een verplichte opname). Of heeft hij al hulpverlening, want dan zou ik daarvan de crisisdienst bellen voor overleg. Sowieso 112 bellen als het uit de hand dreigt te lopen, jullie eigen veiligheid gaat altijd voor. Mensen met een psychose kunnen rare dingen doen. Ze zijn echt zichzelf niet en vaak doodsbang, waardoor ze gevaarlijk gedrag kunnen vertonen.
Ik zou er overigens niet met kinderen heen gaan. Als je geen oppas hebt de interventie door moeder en zus laten doen. Als je er wel heengaat en hij is inderdaad psychotisch, gewoon meepraten en begrip tonen voor zijn emotie (de emotie is wel echt, itt mogelijke hallucinaties en wanen). Ga er niet tegenin of de discussie aan over wat wel of niet echt is en zoek hulp. De huisartsenpost is er ook voor dit soort ziektes. Via de hap kom je bij de crisisdienst van de ggz als er nog geen hulpverlening betrokken is.