[verwijderd] vooral down syndroom ivm een echodense focus (stipje op de echo) op haar hartje, maar ze was ook veel te klein en dat is bij down eigenlijk meestal geen issue (behalve bovenbeen soms). Bij ons was vooral haar hoofdje te klein en dat is dan ook weer niet passend bij een slecht werkende placenta, want dan zorgt een baby meestal ervoor dat het hoofdje het langst genoeg voeding krijgt.
Uiteindelijk wisten ze het niet en wij wilden ivm de verdere risico's geen vruchtwaterpunctie laten doen. We zijn dus veel op extra controle geweest. Uiteindelijk trok haar groei met voldoende rust van mijn kant redelijk bij en bij geboorte was ze zelfs 3800 gram (weliswaar 10 dagen overtijd). Ze is echter wel aan de kleine kant, zit op de -1 lijn terwijl haar broers op +2 zitten.
Na een half jaar heb ik een verwijzing gevraagd bij de huisarts. Ik zag weliswaar dat ze het super goed deed, maar ik vond het heel moeilijk om daar op te vertrouwen en mijn man gaf aan dat hij daar ook last van had. Ze is toen volledig onderzocht door een kinderarts en die heeft niets gevonden. Hij gaf ook aan dat de echo's van tegenwoordig zoveel beter zijn dan die van vroeger dat we eigenlijk te weinig gegevens hebben om te weten of iets echt afwijkt of gewoon toeval is. En dat wij in dit geval in de laatste categorie zaten. Het is wel een extra factor in heel zeker weten dat ik nooit meer zwanger wil worden. De tweede zwangerschap was ook slopend ivm bloedverlies en een vanishing twin, ik hoef echt niet meer!