[verwijderd] hij is heel sluw. Omdat hij gezag heeft is een instantie (zoals speltherapie) verplicht contact met hem te hebben, en ondanks dat hij nooit tekent weet hij dus wel precies wanneer er extra toezicht is en hij zich van zijn beste kant moet laten zien. Op dat punt zijn de kinderen extra blij, want ze hebben na maanden papa weer gezien en ze hebben een enorme doos lego gehad en zullen dus ook alleen maar positief zijn over hem.
Zodra dat wordt afgerond is het weer terug bij af, vaak nog een graadje erger. De afgelopen jaren is hij de weken voor de zomervakantie van de aardbodem verdwenen, want dan zijn er geen leerkrachten die het in de gaten hebben, en hij keert dan terug op het moment dat ze gesetteld zijn bij de nieuwe leerkracht. Per jaar is hij er dus 4 maanden niet geweest. (Dit jaar is hij voor het eerst nog aanwezig, en ik vermoed dat zijn nieuwe vriendin daar een rol in speelt.)
Hij gaat echt heel ver daar in, het heeft mij jaren gekost voordat ik het patroon pas zag, want het kwam niet in me op dat iemand zo zou zijn. De instanties die betrokken zijn geweest de afgelopen jaren zijn natuurlijk niet gek en weten allemaal hoe het zit, maar op papier is er niks aan de hand, dus niemand kan iets doen. Het is zijn woord tegen het mijne.
Maar ook los daarvan, ik denk dat jouw situatie echt een uitzondering is en je daar geluk mee hebt gehad met (geluk bij gebrek aan betere benaming), want ik heb bij de omgangsbegeleiding verhalen gehoord die veel en veel schrijnender waren dan dit. Kinderen die misbruikt waren door hun vader en nog steeds verplicht werden tot omgang... ðŸ˜
De algehele tendens blijft toch liever een waardeloze vader dan geen vader, en het emotionele welzijn van de kinderen is daarin niet van belang.
Zijn vader heeft trouwens een periode zijn financiën gedaan als een soort vrijwillige bewindvoerder, dus toen ging het goed, maar die heeft inmiddels ook alle contact met hem verbroken, niet zonder reden. Ik heb wel besloten (tegen mijn eigen principes in) dat de omgang voortaan pas plaats gaat vinden na het betalen van de alimentatie. Volgens het lbio moet hij de 31e betalen, volgens de rechtbank is de 31e ook acceptabel als maandelijkse omgang, dus in het uiterste geval kan ik mezelf daar mee indekken. Misschien dat dat hem wat stimuleert, anders weet ik het ook niet meer.