[verwijderd]Ik vind het even erg moeilijk uitleggen, dus alvast sorry voor het -misschien- verwarde verhaal.
de psz ziet op dit moment wel andere dingen dan de gedragswetenschapper. De gedragswetenschapper denkt bijvoorbeeld dat N ‘gevoel’ laat zien omdat hij heeft geleerd dat dat moet. Dus een voorbeeld ; een kindje huilt, N komt naar mij toe en zegt ‘kind X huilt, hij moet getroost worden mama, hij heeft pijn.’ Wij zien het verdriet dan in zijn ogen en de urgentie dat er echt iemand naartoe moet. De gedragswetenschapper denkt dus dat het aangeleerd gedrag is. De psz ziet ook dat hij heel gevoelig is en dat het absoluut geen aangeleerd gedrag is. En zo zijn er meer dingen, daarom moet hij echt geobserveerd worden. Dus in die zin, zien ze beide wel andere dingen alleen de psz observeert en de gedragswetenschapper trekt conclusies vanuit een verhaal en een bepaald oogpunt die op dit moment echt niet klopt.
Er komt iemand elke week 1,5/ 3 uur lang observeren om te zien hoe onze dynamiek in het gezin is, wat er goed gaat en wat er beter kan. En gaat ons tips geven. Dat heb ik overigens zelf gevraagd.