Ysabella In hoeverre zijn de andere kinderen zich ervan bewust dat hij 3 is? Als hij zo groot is zal die inschatting ook anders zijn mogelijk en dat zal hun reactie mogelijk ook beïnvloeden.
Ik stuur een beetje in dit soort dingen. Ik ga er niet zomaar mee akkoord als een kind zo goed als van een fiets wordt geduwd, maar meestal stappen mijn kinderen redelijk snel af om bijvoorbeeld te schommelen of te glijden. Dan mag er best een ander kind op en dan doe ik ook niet al te moeilijk over vragen. Mijn kind vraagt ook niet altijd toestemming om een schepje te mogen gebruiken (fiets meestal wel volgens mij, maar ik ben er ook niet altijd bij), dus ik verwacht dat andersom ook niet per se, als kinderen er maar wel normaal mee omgaan.
Ik vind het wel opvallend dat het bij jou in de buurt zo'n groot issue is en dat het zo sterk speelt bij kinderen die alleen spelen. Mijn kinderen spelen met 6 ook alleen buiten, eigenlijk iedereen hier in de buurt al en binnen bepaalde situaties ook met 4 al en ik krijg niet het idee dat zij zich zo gedragen en ik herken het ook niet van de keren dat ik nog met mijn kinderen op pad ging. Wel dat er uitgebreid gedeeld wordt, afgelopen woensdag hebben alle kinderen van het pleintje hier alle voertuigen bij elkaar gebracht om onderling te racen op elkaars spullen, maar niet dat kinderen onderling belaagd worden om speelgoed. Er lopen wel een paar kinderen rond waar ik echt niet blij van word, maar ik merk dat mijn kinderen dan gewoon hun spullen meer in de gaten houden. Ik ken ook de meeste kinderen wel van gezicht en kan er meestal wel een ouder bij bedenken en bij sommige kinderen weet ik dan goed waar het gedrag vandaan komt.