[verwijderd] Het lijkt me onrealistisch dat je een boek naar een editor/uitgever stuurt en dan te denken dat het af is. Een boek schrijven is altijd een kwestie van schrijven, herschrijven, schrappen, nog meer schrappen en weer herschrijven. Dat gezegd hebbende: wat in al die veranderingen wèl altijd overeind moet blijven, is jouw visie als auteur op het verhaal. Feedback doet pijn en wijzigingen aanbrengen aan een stuk dat je echt beschouwd als je kindje, doet ook pijn. Veranderingen zijn onvermijdelijk, maar het uiteindelijke resultaat moet nog wel reflecteren wat je als auteur wilde met het verhaal en moet een verhaal zijn waar je als auteur nog steeds 100% achter staat en trots op bent.
Ik weet niet hoe het werkt met editors, maar het zijn uiteindelijk allemaal mensen met hun eigen voorkeuren en overtuigingen. Een andere editor kan er weer anders tegenaan kijken. J.K. Rowling is met Harry Potter ook eerst door meerdere uitgeverijen afgewezen, die er geen heil in zagen, totdat ze bij een uitgever terecht kwam die er wèl wat in zag. Dus als je echt het gevoel hebt dat je de basis van je verhaal geweld aan moet doen om de feedback te verwerken in je boek, zou ik dat niet doen en kijken of er een ander het wel op deze manier wil uitgeven.