Hopsatee zie het als een vorm van exposure therapie. De eerste paar keren zijn nog ‘help, ik schaam mij dood’, maar hoe vaker het gebeurd hoe minder dit wordt. Psychologen noemen dit heel mooi, een corrigerende ervaring opdoen. Je moet gaan ervaren ipv enkel weten dat het geen ramp is als het misgaat en iemand wat negatiefs van je vindt.
Ik denk als je wilt leren loslaten, dat je eerst dingen moet gaan doen die je voor nu extra spanning gaan geven als het misgaat, maar op de lange termijn juist energie en tijd gaan opleveren.
Je wilt nu controle houden om oa stress op de korte termijn te vermijden. Dit doe je door heel hard te werken en te voorkomen dat er iets misgaat. Het willen houden van deze controle geeft je op de lange termijn echter juist heel veel stress. Ergens moet je dit patroon doorbreken en omdraaien. Dat is niet leuk, sorry veranderen is niet makkelijk. Alleen je houdt het nu wel zelf in stand. Wat positief gezien ook betekent dat je het ook met kleine stapjes zelf kan doorbreken!