Trees ja tuurlijk. Mij gaat het vooral om dat het niet zo slecht is als activisten/overheid je willen laten geloven. Zowel dierwelzijn als milieu. Het meerendeel zorgt goed voor hun dieren, en geven om het milieu, en zijn soms dus zelfs - zoals deze boer - relatief niet meer vervuilend dan noem-een- fabriek. Ik weet er niet veel vanaf, maar wat ik nu wel weet ik dat het niet zo zwart wit is als dat ik dacht. Bad guys vs good guys. We stoppen met vlees en melk en dan alles is opgelost. Ik geloof dat dat afleidingsmanoeuvre is, de grootste boosdoener willen aanwijzen zodat wij ons richten op de vervuilende boeren (die zorgen voor ons voedsel(!) hoe durven ze) terwijl Schiphol verder uitgebreid kan worden. Leg een verbod op privé jets en (privé) cruise schepen ipv een verbod op voedselproductie.
Manque ze stoten methaan gas uit is, maar dat doet de aarde zelf ook, vuilnisbulten ook, en wijzelf ook, en zo’n beetje alles. Als je het in perspectief plaatst dan zie ik niet waarom een koe moet gaan om methaan gas. Lijkt me beter om te stoppen met gas uit de grond halen, of zoveel afval te produceren als dat wij doen. Zoveel keuzes die je kan maken op dat gebied die minder of niets te maken hebben met onze basisbehoeften.
Het voeren valt dus mee. Veel boeren zorgen voor hun eigen voer, de bestanddelen die ze van buiten halen zijn veelal de bijproducten van ons eigen voedsel dat anders net zo goed weggegooid zouden worden (op die vuilnishoop = methaangas) nu wordt non-voedsel (afval) omgezet in voedsel.
Goed voor het milieu zijn ze niet, dat zijn wij ook niet, dat is niets. Zelfs moederaarde is slecht voor haar eigen. Het gaat uiteindelijk om de balans. Wat kost het, wat brengt het op. Voedselproductie hebben we nodig want we hebben voedsel nodig. De melkindustrie, als je gaat plussen en minnen niet zo vervuilend. Ik kan me tig voorbeelden bedenken van productieprocessen die minder belangrijk zijn (want het voedt ons niet, kleed ons niet en houdt ons ook niet warm of veilig) maar bruto net zo of veel meer vervuilender zijn dat de melkindustrie. Onderaan de streep, als je kosten en opbrengt afweegt, ze uiteindelijk veel vervuilender zijn. We zouden ons daarop moeten focussen ipv ons eigen eten.