Zonnebloem maar ik denk dat als iedereen bonen/linzen/mozzarella gaat kopen en vegetarisch/veganistisch word, al die prijzen ook enorm gaan stijgen. Dat is natuurlijk een logisch gevolg.
Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Want de prijs is niet alleen afhankelijk van de vraag, maar ook van de kosten en van het aanbod. Verbouwen van bonen is vele malen goedkoper dan veehouderij. Een koe eet per dag 55 kilo kuilvoer (gras) en 5 kilo krachtvoer (mais, soja, tarwe, bieten etc). Moet je nagaan hoe groot het aanbod van plantaardige voeding zou zijn als deze weide- en akkergrond niet gebruikt werd voor veevoer.
Ik ga geen uitspraken doen over het 'recht' op bepaalde voeding voor mensen, rijk/arm of wat dan ook. Maar feit is wel dat als er minder vlees gegeten werd het absoluut beter zou zijn voor het milieu en de kosten voor plantaardige voeding waarschijnlijk eerder zouden dalen dan stijgen.
De milieuimpact van de vlees- en zuivelindustrie is trouwens ook niet gratis. De klimaatverandering is een extreem kostbare aangelegenheid. En als men het dan over vleesconsumptie heeft als recht, vergeet dan niet het recht op fatsoenlijke medische zorg, onderwijs en leefruimte die die op het spel staat voor klimaatvluchtelingen wiens dorpen en steden te droog of te nat zijn om nog voedsel te verbouwen, vanwege de klimaatverandering waar de vlees- en zuivelindustrie een grote bijdrage aan levert. Staan die rechten in verhouding met elkaar?
De EU geeft ook behoorlijk wat geld uit aan de vlees- en zuivelindustrie. Bekostigt zelfs reclames voor vlees en zuivel ๐ Iedere Europeaan betaalt daaraan mee.
Hoe dan ook: ik snap heel goed dat vlees en zuivel erbij horen voor de meeste mensen. Ik eet het ook. Dus geen moreel oordeel van mij, dat zou hypocriet zijn. Maar als je het objectief bekijkt, dan is het echt niet nodig om vlees te eten. Kan me voorstellen dat mensen het gevoel hebben dat je vlees nodig hebt om gezond te zijn, maar dat is dus niet zo. Zuivel en eieren heb je wel nodig voor voldoende B12, maar vlees niet. Veganist zijn zonder supplementen is dus wel ongezond. Maar vegetariers kunnen met voeding alles binnen krijgen wat een mens nodig heeft. Daar zijn behoorlijk wat wetenschappelijke onderzoeken aan gewijd. En het vlees wordt veel te goedkoop verkocht, zeker als je de milieuimpact en de subsidies in acht neemt.