@Pimpelmeesje even een aanvulling, want ik bedacht me net dat er ook genoeg spellen zijn die met een minimale aanpassing nog steeds heel goed speelbaar zijn.
Bijvoorbeeld Kwakzalvers van Kakelenburg, die had ik net overgeslagen omdat er waarzeggerskaarten voorgelezen moeten worden. In het spel doet de persoon dat die aan de beurt is, en ze gelden voor iedereen dus er is geen sprake van geheimhouding. Maar het heeft totaal geen invloed op het spel als de spelleider (jij dan) die kaart voor leest ipv jouw man. Alle vervolgstappen kunnen zonder praten/lezen/schrijven, het is dan hooguit een kwestie van leren wat de individuele kleuren betekenen en dat kan jij gewoon voorlezen totdat jullie het onder de knie hebben. Die kaartjes dienen alleen ter geheugensteuning en dat heb je met 2 keer spelen wel door.
Zelfde geldt voor Catan, het enige lees-aspect zijn ontwikkelingskaarten. Daarbij gaat een klein stukje geheimhouding verloren als jij de kaart hardop voorleest, maar dat is maar minimaal. De rest van het spel moet wel kunnen.
En ik vroeg me af of Dixit iets voor jullie kan zijn? In principe is het wel een spel waarbij je moet kunnen communiceren, maar het leuke van Dixit is dat het niet per definitie praten hoeft te zijn. Je moet namelijk kaarten kiezen bij een associatie, en dat kan door middel van spraak, maar ook door gebaren. (Of zingen, wijzen, tekenen..)
Ik weet niet hoe jullie in het dagelijks leven communiceren met elkaar, maar als jouw man dingen als bijvoorbeeld dieren, eten, natuur, muziek kan communiceren met jou, is het heel goed te doen!
Wel een aantekening, Dixit en Catan zijn vanaf 3 personen (en 8 jaar). Kwakzalvers kan wel met zn 2en!