Pimpelmeesje het gedoe van mij eerst weer ikweetniethoe slecht te voelen
Ga je het gebruiken voor angstklachten of voor stemmingsklachten? Bij angstklachten kun je soms eerst een verergering van klachten zien. Deze is tijdelijk en daar kun je ook tijdelijk wat ernaast voor krijgen. Overigens heeft ook dat niet iedereen. Bij stemmingsklachten zie je dat eigenlijk bijna nooit en werkt het ook echt snel. Het is een fabel dat het 4-6 weken duurt voordat het werkt. Bij dat termijn heb je een maximale bloedspiegel bereikt, maar het effect is al veel eerder merkbaar.
Je kunt wel wat last krijgen van bijwerkingen, maar deze zijn van korte duur en niet heel ernstig. Meeste mensen ervaren een week wat lichte klachten (bij de nieuwe AD dan; de ssri’s, maar deze zal ook als eerste worden voorgeschreven).
Ik voelde mij zelf altijd een paar dagen minder fit als ik weer opstartte. Na een week merkte ik al verbetering. De enige bijwerking die ik hield was het moeilijk kunnen wakker worden in de ochtend en meer vermoeidheid gedurende de dag. Verder niks. Bij mij werkte het altijd echt goed. Ik kon weer voelen en wilde weer dingen ondernemen.
In de praktijk wordt er bijna altijd gestart met een middel met weinig bijwerkingen en voor de meeste mensen is dat ook meteen het juiste middel. Allerlei verschillende soorten proberen, is echt de uitzondering in mijn werk en niet gebruikelijk. Ik hoop dat dit je ook wat geruststelt.
Je hebt het al eerder gebruikt? Deze beviel niet? Anders deze gewoon weer vragen.
En met de huisarts even goed overleggen of het niet kunnen genieten komt door stemmingsproblemen zoals somberheid of niks meer voelen of puur te hoog in de stress zitten. Bij het laatste is de vraag of ad werkt. Ik kan mij echter voorstellen dat alle stress een trigger is voor de stemmingsproblemen. Heel veel succes met de keuze ❤️