Hopsatee Maar wij hebben een Dalton school en ze leggen eigenlijk geen focus op toetsen of Cito’s.
Mij spreekt dit enorm aan. Het is hier niet in de buurt, maar anders had ik hier zeker voor gekozen. Ik vond daar bij ons op de basisschool toch (ongemerkt) wel druk op liggen.
De meiden hebben hier op het vo de eerste 3 jaar geen cijfers en ik vind het echt een verademing. Ook geen onderling vergelijk meer met elkaar, ‘ik had een 9 en jij’, en er zit gewoon echt veel minder druk op het toetsen. Mijn oudste was best wel wat faalangstig op de basisschool en dat is echt veel en heel veel minder geworden. Mijn jongste is een dikke streber en moest echt afkicken van het geen cijfers verhaal, maar ik denk voor haar ook goed dat het doel niet meer is om een zo hoog mogelijk cijfer te halen, maar de motivatie ergens anders uit te halen.
Ik besef dat het ook iets persoonlijks is. Ik kijk de laatste tijd regelmatig terug op mijn leven tot nu toe (ik klink nu wel echt als een hoogbejaarde zeg 😅), dan heb ik wel heel veel van mijzelf moeten presenteren. Het was niet snel goed genoeg en ik vind dat nu terugkijkend zonde. Dat deed ik zelf natuurlijk, maar de prestatiedrang vanuit onze maatschappij heeft zeker wel invloed gehad. Om mij heen zie ik steeds meer jongere mensen uitvallen met burn-outs, klachten van overprikkeling doordat ze altijd op hun top moeten presteren en/of andere psychische klachten krijgen doordat ze zoveel moeten. Het zou van mij allemaal een stuk minder mogen. Ik gun mijn kinderen hierin echt veel meer vrijheid en minder moeten. Ik projecteer hierin deels ook mijn eigen ervaring denk ik.