Koekie83 ik denk dat het afhankelijk is van het kind? Mijn oudste vond boeken voor jongere kinderen vaak nog te eng. Alleen het woord heks leverde al nachtmerries op. Ook al ging het over een lief en grappig heksje. Ik las op mijn 11e al Stephen king. Mijn eerste boek van hem was IT. Ik vond het doodeng, maar tegelijkertijd smulde ik ervan. Leuke spanning zeg maar. Daarna begon ik aan de green mile, ook niet bepaald kinderliteratuur. Ik was wel direct verkocht en zolang het het plezier voor lezen vergroot, vind ik heel veel prima.
Eerlijk gezegd is er ook weinig wat ik niet geschikt vind (ook buiten het lezen om kan alles wel besproken worden), zolang het kind het maar emotioneel en cognitief kan handelen. Als jouw kind Harry Potter met plezier leest, waarom niet? Toen mijn dochter eraan begon, heeft ze hem inderdaad weggelegd, omdat ze het te spannend vond. Persoonlijk vind ik niks mooiers dan je kunnen verliezen in een boek en als dit bij haar aansluit, lekker laten lezen. Kan ze over een paar jaar aan IT beginnen 😜.