Trees Ja precies... Ik heb haar rapport nog eens bestudeerd en ze heeft gewoon heel hoog gescoord op de toets die het avi-niveau bepaalt. Bij de rest loopt ze ook wel voor maar niet zó veel. Dus verder is het geen probleem voor haar om boeken te lezen van een 'lager' niveau dan waarop ze scoorde.
Ietjuh Hier ook wel het dilemma van dochter is net 7 maar een boel B boeken zijn nog niet geschikt voor haar belevingswereld.
We moeten elkaar maar tips blijven geven dan 👍
Ietjuh Het leesplezier wordt hiermee verhoogd doordat ze boeken lezen die ze leuk vinden. En niet soms in hun ogen saaie boeken die ze moeten lezen waardoor ze in lezen geen zin hebben. En doordat ze iets lezen wat ze leuk vinden leren ze er ook over het algemeen makkelijker door.
Ik ben het hier wel mee eens maar ik denk ook dat het tweeledig is. Enerzijds is het allereerst belangrijk dát kinderen lezen, maakt niet uit wat. Laat ze zelf maar kiezen, laat ze maar eindeloos Donald Duck junior en Boer Boris herlezen ook al zijn ze 8, het gaat erom dat ze er plezier in vinden. Maar vanuit daar wil je wel dat ze daarnaast ook boeken gaan lezen die verrijkend voor ze zijn, waarmee ze hun woordenschat vergroten en in aanraking komen met nieuwe verhalen en gedachten en werelden enzovoorts. Maar dat kan alleen als er een bepaalde basis is. Al kun je het tweede ook bereiken door slim te kiezen welk boek voorgelezen wordt in de klas, wel zo fijn voor de kinderen die wat moeilijker lezen.