June die inzet komt vanzelf. Even mijn eigen voorbeeld, ik ben te laag getest waardoor ik mavo heb moeten doen. Daar deed ik letterlijk niks en ik verveelde me stierlijk. Mijn ouders hebben geprobeerd me naar de havo te laten gaan, maar dat kon niet volgens het afdelingshoofd want 'de inzet was er niet'. Mijn rapporten vol 8'en en 9'ens voldeden blijkbaar niet. Nee, er was geen inzet, want ik zat daar niet op mijn plek, vond sociaal totaal geen aansluiting en was over het algemeen ongelukkig. Ik heb het minimale gedaan, ook later tijdens het 'stapelen' (ben van mbo naar universiteit gegaan).
Toen ik eenmaal op de universiteit zat en alles op zijn plek viel, ben ik me pas gaan inzetten. Ik heb mijn master cum laude gehaald, niet omdat ik zo gefixeerd was op goede cijfers, maar omdat ik de studie zo interessant vond, ik me zoveel beter voelde en ik eindelijk 'op niveau' zat. Het ging vanzelf.
Nu, op de basisschool, zou ik me niet druk maken over inzet. Mijn middelste van 8 doet ook het minimale en haalt toch goede cijfers. Ik ben blij voor haar. Mijn oudste doet veel meer (moet ook wel, groep 7 is zwaar hier) maar die heeft ook een perfectionistisch kantje en ik wens soms juist dat ze wat onbezorgder, wat makkelijker zou zijn. Dus zich wat minder zorgen maken, juist wat minder inzetten.