Zitten er hier meer mensen in de medezeggenschap? En zo ja, hebben jullie nog tips? Ik ben pas net begonnen en loop sowieso nog niet zo lang rond op school dus ben nog een beetje zoekende. Wat voor onderwerpen zou je zelf kunnen aandragen, pols je gericht andere ouders en heb je tussentijds ook contact met de andere leden?

En als je niet in de medezeggenschap zit, wat verwacht je dan van ouders die er wel in zitten?

Het wijst zich vast allemaal vanzelf maar ben ook gewoon benieuwd hoe jullie hierover denken πŸ™‚

Ik ben zelf ook nog maar net begonnen in de mr. De laatste twee vergaderingen gingen vooral om formatie en klassengrootte ivm ziekte en dergelijke. Ook wat discussie over schoolreisje. Ik zit ook bij de ouderraad en we hebben ook een activiteitencommissie, waar ik niets mee doe.

In eerste instantie is het ook gewoon even elkaar en de gang van zaken leren kennen, ik zou niet van een nieuw lid direct veel punten verwachten. Op de lange termijn is het belangrijk vooral meepraten over issues waar school mee komt en wat je van andere ouders oppikt. En dat is bij elke school ook anders. Bij ons nu momenteel bijvoorbeeld groen schoolplein en nieuwbouw bij de school. Verder de corona vertraging en hoe de gelden moeten worden besteed.

Wat leuk dat jullie dat doen! Wil straks ook wel wat op school gaan doen en dacht ook aan zoiets. Heel dom alleen misschien maar wat is het verschil tussen de MR en OR?

Op basis van naam kan ik me er van alles bij voorstellen, maar ben wel benieuwd naar het praktische verschil.

• Femkes hebben hierop gereageerd.

Ik zit niet in een mr maar wel in een or en ik vind het heerlijk om me overal mee te mogen bemoeien πŸ˜‚

Voor een mr op school zou ik het waarderen als er aandacht werd gevraagd voor -uiteraard- diversiteit. Neurodiversiteit, afkomst en gezinnen met 1 ouders of 2 ouders van hetzelfde geslacht, dat kunnen best onderwerpen zijn voor kinderen πŸ™‚ maar ik weet natuurlijk niet of dat gedragen wordt op jullie school.

Voor onze or heb ik enquΓͺte uitgezet om bij de mensen te peilen wat zij belangrijke onderwerpen vonden.

Femkes Heeft elke MR eigenlijk evenveel leden? Bij ons zijn het twee ouders en twee leerkrachten, bij jou ook?

• [verwijderd]

Mijn vriend zit in de MR hier op de kleuterschool.

Hij heeft dit jaar pas 1x een vergadering gehad vanwege covid, normaal komen ze 3 of 4x bij elkaar. Verder is er 1x per maand op een vrijdagmiddag/avond een vrijblijvende groepchat waarin de ouders met elkaar en de directrice kunnen praten.

wat ze in die ene bijeenkomst hebben besproken waren ideeen over de renovatie en het COVID-beleid.

Verder weet ik er niet zoveel van want ik zit er niet in πŸ˜›

Vulpen Nee, wij hebben 3 leraren en momenteel 4 ouders. De directeur sluit aan bij de overleggen, maar is geen lid. Misschien afhankelijk van de grootte van de school?

Koekie83 Mr heeft inspraak, maar werkt (deels) niet op de school, een mr is ouders en leerkrachten. Or-leden zijn werkzaam binnen het bedrijf. Er zijn vast meer verschillen, maar dat maakt een mr van school in ieder geval anders dan de or.

Manque Wel interessant, diversiteit in seksualiteit speelt bij ons helemaal niet zo. Ik weet dat bepaalde zaken wel worden besproken in de les, bijvoorbeeld tijdens de week van de kriebels (ofzo), maar het is een beperkt issue op zich. Wel is er bij ons veel aandacht voor inkomensverschillen, gezins-stabiliteit, diversiteit in kleur en afkomst, in ieder geval binnen de ouderraad. Dat zijn bij ons in de buurt zaken die heel erg in het oog springen. Zwarte piet was een interessant issue hier.
          Maar ik zou bijvoorbeeld geen enkel homoseksueel of lesbisch ouderpaar op school kennen, midi en mini hebben wel vriendinnetjes (zusjes) met lesbische oma's, maar ik betwijfel of ze dat door hebben terwijl zeker midi daar regelmatig komt.

Ik zit sindskort ook in de MR van de basisschool en al langer in de OR op het werk en in de oudercommissie van het kinderdagverblijf.

Bij ons op school zijn het ook 2 leerkrachten en 2 ouders, de vorige 2 vergaderingen gaan over een mogelijke fusie met een andere basisschool hier in het dorp en deze week is er ook een vergadering en staan vooral de formatie/indeling op de agenda. Ik heb zelf nog geen specifieke punten aangedragen, maar ben nog aan het verkennen en dat is ook helemaal prima.

Mijn man zit in de activiteitencommissie/ouderraad van de school en dat is meer de feestcommissie zullen we maar zeggen, maar dat wordt ongemerkt denk ik doordat het meer informeel is ook helder wat anders vinden/verwachten van school en bijvoorbeeld graag anders zouden zien. De MR benaderen vinden ze dan toch een stap te ver denk ik.

1986Lynn Wij hebben momenteel 2 duo-functies. Ik zit bij de mr en ouderraad, een andere moeder zit bij de ouderraad en activiteiten commissie. De ac is het meest praktisch, cadeaus kopen voor Sinterklaas, versiering met carnaval enz. De ouderraad is bij ons een adviesgevend orgaan, de mr is meebeslissen.

Femkes Mr heeft inspraak, maar werkt (deels) niet op de school, een mr is ouders en leerkrachten. Or-leden zijn werkzaam binnen het bedrijf. Er zijn vast meer verschillen, maar dat maakt een mr van school in ieder geval anders dan de or.

Ik dacht dat met OR de ouderraad bedoeld werd, maar bij een bedrijf heet het vast ondernemingsraad? Op mijn werk heet het ook medezeggenschapsraad, bij de meeste daarvan zitten enkel werknemers πŸ™‚

1986Lynn Mijn man zit in de activiteitencommissie/ouderraad van de school en dat is meer de feestcommissie zullen we maar zeggen, maar dat wordt ongemerkt denk ik doordat het meer informeel is ook helder wat anders vinden/verwachten van school en bijvoorbeeld graag anders zouden zien. De MR benaderen vinden ze dan toch een stap te ver denk ik.

Dat is wel een handige combinatie dan πŸ˜‰

Ik zit in de schoolraad en ouderraad. De ouderraad bestaat uit enkele ouders en vaste leerkrachten en de directeur, de schoolraad uit 2 ouders (afgevaardigden), de directeur, 2 leerkrachten, de wethouder van onderwijs, de directeur van het gemeentelijk KDV en de directeur van de bibliotheek. Op de schoolraad worden zaken waar in de ouderraad over gestemd is, besproken.

Ik moet zeggen dat ik vooral luister naar wat er leeft en als er een punt is, zetten we dat op de agenda, maar dat is zeker niet elke keer. Het grootste probleem blijft hier mobiliteit en verkeersveiligheid, maar daar is iedereen van op de hoogte.

Vulpen Oh ja, dat is wel logischer dat ze ouderraad bedoeld ipv ondernemingsraad.

4 dagen later

Is een wijziging in schoolrooster iets wat door de MR goedgekeurd moet worden?

Liekje81 ja, daar ga ik wel vanuit. Beetje korte ervaring hierin, maar dit past wel bij de andere zaken die hier besproken worden en waar wij een stem in hebben.

Femkes Ik denk het ook, en sowieso als het gedaan wordt in het kader van de NPO-gelden (extra geld voor het onderwijs vanwege de lockdowns), daarvan weet ik zeker dat de MR moet instemmen.

Ja, daar moet de MR volgens mij in betrokken worden. Bij ons weet de MR-moeder er in ieder geval altijd vanaf haha