Trees het klopt inderdaad dat sommige kleuren acryl niet goed dekken. Ik dacht dat het met kwaliteit te maken had, terwijl ik best goede acryl heb volgens mij.
Ik heb ook met een goed merk acryl geschilderd (Amsterdam), maar toch was het niet voor mij. Het helpt wel als een bv een klein beetje titaanwit door de kleuren mengt die niet goed dekken. BV citroengeel met een beetje titaan erdoor dekt ineens wat beter. Met gouache is dat ook zo.
Trees Is gouache ook meer vloeibaar dan acryl?
Ja, vind ik wel. Het is makkelijker om het homogeen met water te mengen zodat het de juiste substantie heeft.
Trees Als je een fout maakt met gouache kun je daar dan gewoon dekkend over heen schilderen om het te herstellen?
Ja, dat kan. Maar dan moet je de eerste laag wel goed laten drogen.
Bij deze kaartjes heb ik het oogwit over de felgekleurde achtergrond geschilderd. Dat is 1 laag roze, 1 laag blauw. En dan 2 lagen wit om die felle kleuren te bedekken. Die witte glansvlekken zijn zelfs maar 1 (dikke laag) over de kleur + zwarte stift.
Dit is de gouache die ik gebruik. Van elke primaire kleur een warme en een koude variant, een tube zwart en 2x wit.