Waar staat de I voor in LHBTQIA+?
Voor intersekse.

Vandaag is het intersex awareness day.

En voordat je zegt: "Phoe hee, moet dat ook al aandacht krijgen?" wil ik toch even vertellen wat interseksualiteit is en wat het betekent als je als interseksuele persoon geboren wordt.

Interseksualiteit zegt, net als transseksualiteit, niks over je seksuele geaardheid. Maar interseksualiteit en transseksualiteit zijn niet hetzelfde. Iemand die geboren is met een intersekse-conditie (ik gebruik het woord conditie bij gebrek aan beter, en omdat het in de meest documentatie zo beschreven wordt, maar ik wil hierbij zeker niet zeggen dat het een aandoening betreft) heeft kenmerken van zowel het mannelijke als vrouwelijke geslacht. Dat kan in meer of mindere mate van het ene of van het andere geslacht zijn. Het kan ook zijn dat iemand geboren wordt met de geslachtskenmerken van 1 geslacht, maar een combinatie van zowel mannelijke als vrouwelijke chromosomen, genen en hormonen heeft. De meeste mensen met een intersekse-conditie zijn onvruchtbaar.

Medici denken al decennia lang dat ze kunnen voorspellen met welke genderidentiteit iemand met een intersekse-conditie kan opgroeien. Daarop gebaseerd worden er bij pasgeboren kinderen heftige medische ingrepen gedaan zodat ze gemakkelijker als jongen Γ³f als meisje kunnen worden opgevoed. Veel van hen krijgen vervolgens niet te horen dat ze als interseksueel geboren zijn en komen daar pas achter wanneer zij met een onvervulde kinderwens bij een arts terecht komen.

Er zijn veel interseksuelen die op latere leeftijd zeggen dat de genderidentiteit waarmee ze zijn opgevoed helemaal niet klopt. Of ze voelen zich 'geen van beiden', zoals Raven van Dorst.

Miriam van der Have, geboren met de intersekse-conditie AOS, richtte een nationale en een Europese belangenorganisatie op voor interseksualiteit. Zij stelt dat interseksualiteit een biologische variatie is en geen afwijking of ziekte. Ze vindt dat men interseksualiteit niet moet behandelen als medisch probleem, maar als 'mensenrechtenprobleem'. Zij verzet zich daarmee tegen de gedwongen "normaliserende" genitale operaties, hormoonbehandelingen en psychiatrische behandelingen die interseksekinderen en -volwassenen moeten ondergaan, en ziet dit als een schending van hun lichamelijke en geestelijke integriteit.

Veelgehoord argument tegen een X in het paspoort, genderneutrale toiletten of tegen het vragen om aandacht voor interseksualiteit etc. is vaak dat het maar een hele kleine groep mensen betreft. Dat klopt echter niet. Er worden meer interseksuele mensen geboren dan mensen met rood haar. Daarnaast vind ik de medische ingrepen voor iets dat niets te maken heeft met lichamelijke gezondheid (en ook nog eens groot geestelijk leed kan veroorzaken) de aandacht sowieso wel waard.

Bovendien komt het beschouwen van genderidenteit als spectrum ipv binair systeem niet alleen interseksuele mensen ten goede, maar ook mensen die zich identificeren als non-binair, transseksueel en iedereen die geen baat heeft bij het hokjesdenken (en stiekem zijn dat heel veel mensen, zo niet iedereen).

Manque Ze vindt dat men interseksualiteit niet moet behandelen als medisch probleem, maar als 'mensenrechtenprobleem'. Zij verzet zich daarmee tegen de gedwongen "normaliserende" genitale operaties, hormoonbehandelingen en psychiatrische behandelingen die interseksekinderen en -volwassenen moeten ondergaan, en ziet dit als een schending van hun lichamelijke en geestelijke integriteit.

En terecht... Je wordt er toch naar van, als je denkt aan al die onnodige operaties bij baby's 😭

• Manque hebben hierop gereageerd.

Vulpen Ja kan ik bij! Ik ga het nu lezen, dank voor de tip πŸ™‚

edit// wat een indrukwekkend verhaal. Ik raad het iedereen aan om dat te lezen.

Manque heel goed dat hier aandacht voor is.
      Om eerlijk te zijn had ik ooit wel eens gehoord dat er zo iets bestond maar me er nooit in verdiept.
      Pas geleden was er op televisie dat er een groep mensen een theater voorstelling hebben gemaakt met hun ervaringen. Ik was erg onder de indruk van hun verhalen over het stilzwijgen in hun jeugd en wat dat met hen gedaan heeft….
      Ook het verhaal dat vulpen aanhaalt is heftig…

Huggybird Ik denk dat er niet veel mensen zijn die weten wat het is, hoor. Je moet het maar net tegenkomen, denk ik.

Als je jezelf erin verdiept kom je erachter dat de verhalen van interseksuelen vaak heel schaamtevol zijn, of in ieder geval 'geheim'. Dat was serieus tot voor kort het protocol dat door artsen werd opgelegd: praat er niet over, dan groeit het kind 'normaal' op. Dus het is niet gek dat er niet veel mensen naar buiten kwamen met hun verhaal. Ik vind het ook goed dat er meer aandacht voor is. Hopelijk normaliseert het snel.

een maand later
        3 maanden later
        Manque heeft de titel veranderd naar πŸ³οΈβ€πŸŒˆ Pride 2022πŸ³οΈβ€πŸŒˆ.
        3 maanden later
        • [verwijderd]

Up!

Happy pride month! πŸ³οΈβ€πŸŒˆ

En meteen een stomme vraag.. Ik wil een vlag buiten hangen, maar het is echt rotweer! Hoe doen jullie dat, steeds naar binnen halen of gewoon blootstellen aan de weersomstandigheden?

[verwijderd] aan boord hangen ze in weer en wind en dat gaat lang goed (zowel de πŸ‡³πŸ‡± als bedrijfsvlaggen). Dus ik zou thuis ook laten hangen dan aangezien er dab geen zout of kolen of kunstmest etc overheen komt

• [verwijderd]

Toch6 dan gaat hij gewoon lekker naar buiten! Weliswaar met tie wraps aan de balkonrand gezien ik geen vlaggenstok heb, maar ach πŸ˜…

[verwijderd] Wooow voor elke dag een andere vlag, cool! En nu ik Androgyne erbij zie staan ben ik daar meer over gaan lezen, ik vind mezelf namelijk vrij androgyn (fysiek en mentaal). Wel meer vrouw, maar er bestaat zelfs een femandrogyne blijkbaar. Ik ga eens even bedenken of ik mezelf onder die vlag wil scharen of niet. Voelt wel een beetje gek, ik voel me niet echt deel van de LHBT+ community. Anyway, happy pride allemaal! πŸ₯°

• [verwijderd]

Sevenof9 wij hebben het nog druk, want vandaag is H's vlag, de 26e de mijne en I claimt de 5e, 15e en 25e πŸ˜‚
              Maar zo veel vlaggen hebben we niet, dus ik heb gewoon een algemene hangen.

In NL is pride overigens pas de eerste week van augustus. Ik zit er aan te denken om dit jaar (voor het eerst) naar de pride in Amsterdam te gaan.

Is er iemand hier die daar ooit geweest is? Of van plan is om dit jaar te gaan?

Manque ik ben een jaar of 16 a 17 jaar geleden geweest. Er zal vast van alles veranderd zijn, maar het was echt zo gaaf!

Manque Ik ben er nog nooit geweest. Maar het lijkt me wel gaaf om een keer te gaan. Al ben ik ook altijd bang dat er iemand dan toevallig de kolder in z'n kop krijgt en een schietpartij zal beginnen of zo.