@Tantetil Ik lees dit topic nu terug en zie dat je eerder medicatie hebt gekregen voor een trage schildklier. Weet je nog hoe het kwam dat je schildklier te traag was? Want meestal ontstaat dat niet zomaar. En is er toen ook op antistoffen geprikt?
En nog een vraag: weet je welke waarden (TSH/FT4) je de laatste keer had?
Ik vraag het omdat, áls je antistoffen hebt, je waarschijnlijk een auto-immuunziekte hebt. Dat gaat nooit over. Je moet dan de rest van je leven medicatie slikken en je kunt dan niet zomaar stoppen omdat je testuitslag binnen de normaalwaarden valt.
Het kan zijn dat je TSH en FT4 nu binnen de normaalwaarden vallen, maar als je een auto-immuunziekte hebt, gaan die normaalwaarden niet op. Die zijn alleen maar 'normaal' voor mensen zonder Hashimoto of Graves. Er zijn belachelijk veel huisartsen die dit niet weten. Daarom moet je eigenlijk onder behandeling van een endocrinoloog internist als je grote hoeveelheden antistoffen aanmaakt.
Een TSH-waarde van bijvoorbeeld 4 is voor een gezond persoon dikke prima, maar als ik een waarde van 4 heb ben ik doodmoe, depressief en verzuren mijn spieren zó snel dat ik moet pauzeren als ik de trap op loop. Als je Hashimoto of Graves hebt, heb je een zogenaamd setpoint. Dat is een bepaalde waarde waarbij je jezelf goed (genoeg) voelt. Voor mij is dat een TSH van 1,6. Ik neem dus dagelijks medicatie die de TSH verlaagt zodat ik bij 1,6 uitkom.
Ik weet niet of je destijds op antistoffen getest bent? Mocht je de uitslag nog ergens hebben of kunnen inzien: het wordt aangeduid met anti-TPO en/of anti-Tg.