Tantetil Inlevingsvermogen van een koelkast inderdaad. Maar wel fijn voor ze dat ze zich niet kunnen voorstellen dat de keuze om hun familie en thuisland achter te laten (waarschijnlijk nooit meer te zien), en hun leven wagen om elders een illegaal bestaan op te bouwen waarvan ze weten dat het gevaarlijk is, beter is dan waar ze waren.
De eerste jaren zullen ze hun schuld moeten afbetalen, zullen ze lange werkdagen maken, onderbetaald, overwerkt. Geen zorgverzekering, geen bescherming van wet en politie. Altijd de angst om opgepakt te worden, uitgebuit te worden, misbruikt te worden.
En dat is beter dan waar ze vandaan kwamen. Dat kunnen wij ons moeilijk voorstellen omdat we zijn opgegroeid in Europa met ongekende rijkdom en gezondheid.
Ik ken ze, de illegale werkers uit Vietnam en China. Ik ken de goede verhalen; Mensen die hier geluk hebben gevonden, geld kunnen verdienen om naar hun thuisland te sturen. Maar ik ken ook de (helaas) verdrietige verhalen. Mensen die opgepakt worden, uitgezet worden (en als ongedierte worden behandeld door de politie/douane). Zelfs overlijden op hun reis hiernaartoe. Mensen die opeens zijn verdwenen. Mensen die op de verkeerde mensen hebben vertrouwd en alles kwijt zijn. Vrouwen in de prostitutie, mannen die als slaaf worden gebruikt.