[verwijderd] Ik vind het een uitgelezen kans om mensen beter te kunnen begrijpen. Als ik vraagsteller ben, leren ze mij misschien niet begrijpen, maar ik hen wel. Het gaat om begrip en aandacht hebben voor de ander. En daarbij je eigen gedachten opzij te zetten.
Gisteren luisterde ik naar de anderen en dacht ik vaak "Daar ben ik het niet mee eens!" of "Die redenatie klopt niet, ik wil een kritische opmerking maken!" en dat gaat dan irriteren, want je mag de ander niet onderbreken. En omdat je wel door moet gaan met luisteren (want je moet namelijk daarna een goede vraag stellen), moet je je eigen gedachte en de manier waarop je zou willen reageren, loslaten.
In het begin dringt je eigen gedachte zich op, alsof het jeuk is en de enige manier om te kunnen krabben, is door iets tegen de ander in te brengen. Maar dat mag dus niet. En dus moet je de jeuk laten uitdoven zonder te krabben. Echt leren loslaten van je neiging om iets te zeggen over wat een ander denkt. Een felle discussie voeren is voor mij geen uitdaging. Mijn mond houden en met 100% aandacht naar de ander luisteren, zonder oordeel, dat is mijn uitdaging. Dat wil ik verder ontwikkelen. Niet per se om hier op het forum toe te passen, maar gewoon, voor mezelf.
Goede vragen zijn bijvoorbeeld: "Je zei net dat het klimaatprobleem je al jaren bezig houdt. Hoe ziet dat er uit? Wat doe je, waar ben je mee bezig als het je bezig houdt?"
We zeggen namelijk makkelijk dat iets ons bezig houdt, maar dat kan op allerlei manieren zijn. Je leest er veel over, of je zit met een pijp en een glas cognac bij het haardvuur te peinzen of je begint er op elke verjaardag een discussie over met je klimaatdrammende tante, dat kan van alles zijn. Dus je kunt de ander vragen (op een open manier) hoe dat er voor die persoon uitziet.
Maar een foute vraag zou zijn: "Je zei net dat het klimaatprobleem je al jaren bezig houdt. Maar je bent net met de auto gekomen en je hebt een polyester overhemd aan. Hoe verdedig je dat dan?"
Nog een foute vraag: "Je zei net dat het klimaatprobleem je al jaren bezig houdt. Wat denk je dat de overheid voor maatregelen zou moeten nemen om erger te voorkomen?"
Ik vind het wel interessant. Eigenlijk is het onderwerp maar het middel, niet het doel. Volgende maand is het onderwerp "Wat betekenen herinneringen voor jou?"