Manque slechthorend is wel weer wat anders dan doof en heel erg afhankelijk van de mate van sh. Dove mensen hebben echt een eigen cultuur met een eigen taal, verenigingen etc. Iemand met CI is nog steeds doof, ook al functioneert deze met CI als slechthorend. Bij ernstig slechthorende jongeren zag ik wel vaak problemen, omdat ze het gevoel hadden nergens bij te horen. De SH verenigingen zijn ook veel minder actief.
Hoe bevalt je BI?
[verwijderd] ik vind het ook een lastige discussie. Als mijn kind doof zou zijn, zou ik dus wel een CI laten plaatsen. Als mijn gehoor nu plotseling heel erg hard achteruit zou gaan, zou ik zonder enige twijfel een CI laten plaatsen. Heb je toevallig de documentaire doof kind gezien? Daarin wordt dezd discussie oa in gevoerd. Erg indrukwekkend. Ik ben trouwens psycholoog en tot 2 maanden geleden altijd met deze doelgroep gewerkt. Toevallig binnenkort een gesprek voor een klus binnen de jeugd ggz voor doven en slechthorenden. Ik ben twee maanden geleden gestart als zzp-er en ik vond het best moeilijk om afscheid te nemen van ‘mijn’ doelgroep.